Olympus oplever to-cifret vækst på flere endoskop-områder
Olympus leverede i sit regnskabsår 2022/23 en tocifret vækst på tværs af sine regnskabsposter. Væksten var understøttet af et positivt bidrag fra endoskopforretningen, der er i konkurrence med danske Ambu.
Det fremgår af Olympus’ regnskab for fjerde kvartal og hele 2022/23, der er offentliggjort fredag.
Mens Ambus forretning er bygget op omkring endoskoper til engangsbrug, beskæftiger Olympus sig med genanvendelige endoskoper.
Her var fremgang på det område i 2022/23 for Olympus, hvor omsætningen fra divisionen Endoscopic Solutions omsatte for 551,8 mia. yen - svarende til 27,9 mia. kr. - mod 461,5 mia. yen året før.
Driftsoverskuddet fra endoskopforretningen voksede til 42,1 mia. yen fra 41,6 mia. yen året før.
Salget af gastroskoper voksede 19 pct. for året, mens endoskoper til undersøgelse af luftvejene samt inden for urologi voksede henholdsvis 11 pct. og 22 pct.
Samlet realiserede Olympus i 2022/23 en omsætning på 881,9 mia. yen, svarende til en vækst på 18 pct. sammenlignet med salget et år før, og et justeret driftsoverskud på 176,8 mia. yen. Det var 17 pct. højere end det justerede overskud fra driften året før på 150,7 mia. yen.
På bundlinjen stod 143,6 mia. yen - en fremgang på 24 pct. for året.
Olympus kunne dog ikke leve op til analytikernes forventninger til fjerde kvartal, hvor omsætning, indtjening og bundlinje alle landede under konsensus.
Det gør sig også gældende for prognosen for 2023/24, hvor Olympus ser en omsætning på 914 mia. yen, et driftsoverskud på 163 mia. yen, mens forventningen om et nettoresultat på 336 mia. yen er over konsensus.
Til sammenligning var der ventet en omsætning på 920,43 mia. yen og et overskud fra driften på 202,58 mia. yen. Forventningen til nettooverskuddet var på 325,68 mia. yen.