MedWatch

Trods stribe af dårlige nyheder frygter Ambus topchef ikke for sin stilling

Selvom den ene nedjustering har afløst den anden hos Ambu, og adm. direktør Juan Jose Gonzalez endnu har til gode at levere kursvækst til aktionærerne, så ser han ikke sit sæde som særligt varmt eller udsat.

Ambus latinamerikanske topchef Juan Jose Gonzalez ryster ikke på hånden, selvom han har været nødsaget til at melde den ene nedjustering ud efter den anden, mens selskabets aktiekurs dykker. | Foto: Carsten Snejbjerg/Ritzau Scanpix

På trods af en række af nedjusteringer og -præciseringer for Ambu de seneste tre kvartaler i træk samt et rygter i markedet om, at stolen under adm. direktør , Juan Jose Gonzalez, må begynde at gløde, afviser topchefen selv, at hans position i medicoselskabet skulle være usikker.

Han trådte ind på chefkontoret i Ballerup i maj 2019 og har siden stået bag i alt seks nedjusteringer og nedpræciseringer – senest i forbindelse med dagens kvartalsregnskab – og fraværende vækst i Ambus aktiekurs, som trods stigninger undervejs samlet er faldet med 12 pct. siden hans udnævnelse.

Men den faldende aktiekurs påvirker ifølge den peruvianske direktør ikke hans ansættelse, hvis han formår at levere på selskabets strategiske mål.

”Hvis vi leverer på vores strategi og klarer usikkerheden med omikron-varianten i vores forsyningskæder - som bliver ved med at have 100 pct. fokus i vores strategi - bliver Ambu et af de største europæiske medicoselskaber, og jeg ved ikke, om det gør mit sæde varmt eller koldt. Jeg synes faktisk bare, at det er meget spændende af være en del af et selskab med det potentiale,” fortæller Juan Jose Gonzalez til MedWatch.

Ryggen mod muren

I begyndelsen af året udpegede mediet Insidebusiness i en analyse Juan Jose Gonzalez som en af de mest pressede topchefer med ryggen mod muren.

(artiklen fortsætter efter grafikken)

Ud over at skulle berolige bekymrede investorer skal Ambu-direktøren også kæmpe på de indre linjer mod en ganske kontant bestyrelsesformand i form af den nu forhenværende Widex-chef Jørgen Jensen, lød det blandt andet.

”Jørgen Jensen er både ualmindelig skarp og kompetent, men også en kontant erhvervsmand, der i sin nye rolle som formand til tider har lidt svært ved at vurdere, hvornår en formand normalt blander sig. Det kan ikke undgå at give gnidninger internt i en koncern med ryggen mod muren, og sammenholdt med at Jørgen Jensen ikke var manden, der var med til at udpege Juan Jose Gonzales, har den latinamerikanske direktør en kæmpe opgave foran sig med både at gøre aktiemarkedet og sin formand tilfreds,” står der i analysen.

Men Juan Jose Gonzalez har ikke selv lyst til at fortælle, om han føler, at hans sæde er blevet varmere eller koldere gennem den seneste tid.

”Jeg føler det ikke på den måde. Jeg ser det mere som om, at man kunne lede en virksomhed, der voksede en til to pct. på et allerede etableret marked, eller også kunne man omvendt stå i spidsen for Ambu, og jeg er taknemmelig for at lede Ambu,” siger han.

Jeg ved ikke, om det gør mit sæde varmt eller koldt. Jeg synes faktisk bare, at det er meget spændende af være en del af et selskab med det potentiale

Juan Jose Gonzalez, adm. direktør i Ambu.

Må leve med usikkerhed

Ambu har netop afleveret regnskab for regnskabsårets første kvartal, hvor selskabet på trods af tocifret vækst nedpræciserede sine forventninger til året, hvilket aktiemarkedet også reagerede negativt på. Det var det tredje regnskab i streg, som blev leveret med en dårlig nyhed, og som senest bliver begrundet med den usikkerhed i markedet, som omikron-varianten spreder.

Udmeldingen nedpræciserede forventningerne til den lave ende af den tidligere udmeldte guidance om vækst i år mellem 15 til 19 pct. til nu at være 15 pct. eller mere.

”Hvor meget mere end 15 pct., vi kommer til at vokse, vil afhænge af, hvor lang eller kort påvirkningen af omikron på hospitalerne bliver,” siger Juan Jose Gonzalez, der forklarer, at Ambus udmeldinger om præcise forventninger til året altid vil være præget af mere usikkerhed end andre mere typiske virksomheders guidance.

(artiklen fortsætter efter grafikken)

”Ambus forventninger er altid svære, fordi vi skaber et marked, som ikke eksisterer, og vi lancerer produkter ind på det marked uden at have en historik om, hvordan de vil klare sig,” siger Juan Jose Gonzalez.

Ambus store vækstområde i forretningen kaldes visualisering, hvor virksomheden udvikler og sælger engangsendoskoper, som den prøver at få hospitaler verden over til at skifte over til i stedet for de traditionelle genanvendelige endoskoper.

”Derfor har vi naturligvis flere ukendte faktorer end normale selskaber, som konkurrerer på et etableret marked,” forklarer topchefen.

”Og omikron bringer så endnu mere usikkerhed ind på markedet, men vi ved, at så længe vi kommer med innovation, så vil markedet blive skabt, og vi vil konsollidere vores førsteplads på markedet,” uddyber han.


Mere fra MedWatch

Læs også

Seneste nyt

MedWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Latest news

Seneste nyt fra Watch Medier