MedWatch

Coloplast oplever fremgang i alle fire forretningsområder - præciserer forventningerne til året

Der er fremgang hos alle fire forretningsområder hos Coloplast i trejde kvartal af det skæve regnskabsår 2020/2021. Medicoselskabet præciserer samtidig forventningerne til året.

Foto: Coloplast / PR

Alle fire forretningsområder hos Coloplast har oplevet fremgang i tredje kvartal.

Det viser medicoselskabets kvartalsregnskab, der er blevet offentliggjort onsdag middag, og som dækker tredje kvartal af det skæve regnskabsår 2020/2021.

Her oplyses det samtidig, at selskabet præciserer dets forventninger til året, så der nu forventes en organisk omsætningsvækst i den lave ende af intervallet 7 til 8 pct. i faste valutakurser, mens den rapporterede vækst i kr. fortsat forventes at blive mellem 4 og 5 pct.

Samtidig meddeler selskabet også, at den rapporterede overskudsgrad før særlige poster forventes at ligge i den høje ende af intervallet 32-33 pct., og at overskudsgraden efter særlig poster ventes at ligge i den høje ende af intervallet 31-32 pct.

Fremgang over hele linjen

Som nævnt var der fremgang hos alle Coloplasts fire forretningsområder i tredje kvartal.

Således opnåede medicoselskabets største forretningsben i form af stomiforretningen et salg på 1915 mio. kr. i kvartalet mod 1870 mio. kr. i samme periode året før, mens den organiske vækst – der er uden valutakursudsving og opkøb – endte på 4 pct.

For det næststørste forretningsben i form af kontinensforretningen endte omsætningen i tredje kvartal på 1744 mio. kr., hvilket er et hak op i forhold til samme kvartal året før, hvor den lød på 1680 mio. kr. Samtidig endte den organiske vækst i kvartalet på 5 pct.

"I 3. kvartal steg hospitalsaktiviteterne i takt med udrulningen af vaccinerne, idet tilgangen af nye patienter inden for stomi normaliserede sig i retning af niveauet før covid på alle markeder. Tilgangen af nye patienter inden for kontinens tager som forventet længere tid om at normalisere sig, men tendensen i 3. kvartal var positiv på alle markeder," skriver Coloplast i regnskabet.

Den helt store fremgang kom dog fra urologiforretningen, der i tredje kvartal oplevede en organisk vækst på 82 pct., samt et salg på 542 mio. kr. mod 313 mio. kr. i samme periode året før. Ifølge Coloplast skyldtes det "den generelle genoptagelse af elektive operationer, ikke mindst inden for det amerikanske mandesegment, samt som følge af en lavere baseline."

I hud- og sårplejeforretningen oplevede Coloplast i tredje kvartal et salg på 634 mio. kr. og en organisk vækst på 17 pct.

Omsætningen skuffer - bundlinjen overrasker positivt

Ser man på den samlede forretning, endte Coloplasts samlede omsætning i kvartalet på 4835 mio. kr., hvilket er en anelse under analytikernes forventninger.

I henhold til estimater indsamlet af Coloplast blandt op til 18 analytikere lød forventningen inden kvartalsregnskabet således på en omsætning på 4884 mio. kr., ifølge Ritzau Finans. Det er dog bedre end samme periode året før, hvor toplinjen lød på 4419 mio. kr.

Overskudsgraden, EBIT-marginen, endte i tredje kvartal på 33 pct., hvilket modsat er en smule bedre end analytikernes forventninger. Her lød forventningen på en overskudsgrad på 32,4 pct, mens Coloplast i samme periode sidste år havde en EBIT-margin på 31 pct.

Samlet kommer medicoselskabet ud af tredje kvartal med et nettoresultat på 1254 mio. kr., hvilket både er bedre, end hvad analytikernes havde ventet, og hvad selskabet kunne fremvise i samme kvartal året før. Analytikerne havde således ventet et resultat på 1225 mio. kr., mens bundlinjen i samme periode sidste år lød på 997 mio. kr.

Mere fra MedWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MedWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Latest news

Seneste nyt fra Watch Medier