MedWatch

Corona har givet ekstrem travlhed hos dansk virksomhed - måtte afvise ordrer fra NATO og den australske regering

Mens de fleste virksomheder har mistet kunder under coronakrisen, har den danske virksomhed Wet Wipe haft et ekstremt travlt år. MedWatch har spurgt adm. direktør Philip Christian Glad, hvad han har lært af et år med corona.

Foto: PR, Wet Wipe A/S.

For et år siden befandt tusindvis af virksomheder sig på tærsklen til en brutal overlevelseskamp; En kamp de vel at mærke slet ikke vidste, at de var på vej ind i i marts 2020.

Men coronakrisen skabte ikke kun tabere.

For Wet Wipe, der producerer rengørings- og desinfektionsprodukter til sundhedssektoren betød krisen et hidtil uset løft af efterspørgslen på virksomhedens produkter - et løft, der blev så massivt, at adm. direktør Philip Christian Glad måtte sige ”nej” til leveranceforespørgsler fra blandt andet den australske regering og NATO.

"Den kampgejst, der har været blandt medarbejderne, er helt vild. Men det har også været en opgave, hvor vi havde sagt; ”Nej, glem det, det er fuldstændigt urealistisk” hvis vi havde vidst, hvilken opgave vi skulle løfte," siger Philip Christian Glad, når han tænker tilbage på de første måneder af coronakrisen i foråret 2020.  

"Jeg glemmer ikke, at der lige pludselig kom en mail om en hasteleverance til et af sygehusene, fordi en af de første personer var kommet ind til observation for, om vedkommende havde corona. Fra det øjeblik gik det godt nok hurtigt," siger Philip Christian Glad.

En måned i undtagelsestilstand

Da statsminister Mette Frederiksen (S) på det snart sagnomspundne pressemøde d. 11. marts 2020 lukkede det danske samfund ned, var frygten, at coronasmitten kunne risikere at komme ud af kontrol, hvis ikke der blev gjort noget helt fundamentalt for at stoppe den. Samme bekymring førte til, at lande over hele verden tog lignende foranstaltninger i større eller mindre udstrækning.

Samtidigt blev flere og flere indlagt, og værnemidler blev pludselig en mangelvare.

Det mærkede Philip Christian Glad på tæt hold.

"Normalt ligger vil med lagre, der kan holde halvanden måneds tid, men da corona tog fat, tog det halvanden uge at tømme det," siger han.

Markedet blev støvsuget

Wet Wipe er en mindre virksomhed, der i 14 år har specialiseret sig i at producere rengørings- og desinfektionsklude til overflader. Virksomheden leverer blandt andet til hospitaler i Danmark, Finland, Norge og Sverige. I foråret mærkede den skandinaviske virksomhed på egen krop, hvad det vil sige, når de tektoniske plader rykker sig på verdensmarkedet.

"Pludselig gik vi fra at tænke, at det her bare var noget, der foregik i Asien, til at vi pludselig stod midt i det selv, og vores kunder efterspurgte vores produkter for fuld kraft. Samtidig blev alle råvarerne støvsuget fra markedet, og vi ikke bare skulle sikre nok til vores eksisterende produktion, men også gerne mangedoble den," siger Philip Christian Glad, der husker foråret som nogle "helt vilde måneder for at sige det mildt."

"Den helt store udfordring på det tidspunkt var at skaffe råvarer. Det stofmateriale, vi bruger, der hedder non woven, blev støvsuget fra markedet. Vi kom ud i nogle meget, meget hårde forhandlinger for at sikre, at leverancerne stadig kom," siger Philip Christian Glad.

I de afgørende dage i foråret mærkede han, hvad det betyder for en mindre virksomhed som Wet Wipe at have relationerne i orden til sine underleverandører.

"Fordi vi havde de rigtige partnerskaber og relationer, kunne vi få tingene til at ske, men man blev jo hele tiden mødt med, at tingene ikke kunne lade sig gøre. Så måtte vi sige; "hør her; Det skal lade sig gøre!""  

Størstedelen af den her tid, har vi været nødt til at sende vores salgsfolk hjem, for de kunne alligevel kun sige nej tak.

Philip Christian Glad, adm. direktør i Wet Wipe.

Også Wet Wipes produktionskæde viste sig at være en fordel under coronakrisen, hvor de globale handelsveje frøs til is med hidtil uset hast på grund af frygt for smittefare.

"Heldigvis har vi vores produktion i Tyskland i modsætning til en del af vores andre kolleger i branchen, som ikke på samme måde har produktionen tæt på, og derfor ikke på samme måde kan styre produktionen. Der havde vi simpelthen mulighed for at skalere, så vi var inde og sikre kapacitet for at kunne levere til de skandinaviske markeder, hovedsageligt Danmark."

Så det var faktisk en kæmpe fordel for jer, at jeres produktion er så relativt lokal?

"Det kunne slet ikke lade sig gøre, hvis den ikke var. Hele logistikkæden kunne slet ikke lade sig gøre, hvis ikke produktionen havde været så tæt på. Det havde været fysisk umuligt."

Tæt samarbejde med regioner

Han glæder sig samtidigt over et tæt og tillidsfuldt samarbejde med de danske regioner.

"Det handlede om at finde ud af, hvad der var akut i dag, i morgen, og om en måned og så få justeret produktionen til det."

"I starten var regionerne lige så meget på bar bund, som vi var, men vi fik i fællesskab truffet de retningsgivende beslutninger. Regionerne planlagde og tog beslutninger om at få opbygget nødlagre, og det gjorde, at de kunne lægge ordrer en del måneder frem i tiden, så vi kunne købe råvarer ind, der sikrede, at produktionen kom."

Så I også fik taget noget risiko ud af produktionen ret hurtigt?

"Lige præcis. Vi ligger i Vallensbæk; Hvis ordrerne ikke var kommet efterfølgende, så havde der været trafikprop ude hos os, fordi der havde holdt så mange lastbiler, at der ikke havde været nogen, der kunne komme nogen steder hen," siger Philip Christian Glad, der understreger at store beslutninger skulle tages på kort tid.

Vi har lært, at partnerskaber er alt.

Philip Christian Glad, adm. direktør i Wet Wipe.

"Det er jo ikke fordi, at vi ikke er risikovillige, og det er ikke fordi, at vi ikke stoler på folk, men lige i den her situation, når man skal ud at købe så mange ting, er det altså rart at have en samarbejdspartner bagved dig, fordi så kommer det ikke til at blive et spørgsmål om, at vi ville gå konkurs. Man var sikker på, at der var afsætning," siger Philip Christian Glad.

Fik I også at vide, at det måske ikke er den bedste ide at sende en masse produkter til Asien i de dage der?

"Vi sendte kun få paller derud, så vi var ret tilbageholdendende. Vi fik så en dialog med Lægemiddelstyrelsen, der af flere omgange henstillede os til at prioritere de danske hospitaler. Siden kom de med en indskærpelse og sagde, at nu er det Danmark, der skal være fokus på," siger Philip Christian Glad og fortsætter:

"Vi havde en rigtig fin dialog, og det har vi også haft med vores samarbejdspartner i regionerne. For os var det ikke et spørgsmål, om vi skulle sende tingene afsted. Vi fik nogle kæmpe forespørgsler fra Australien og England, hvor vi måtte svare, at det ikke kom til at ske, fordi vi ville prioritere vores partnere."

Wet Wipe sendte kun få paller til Asien, fortæller Philip Christian Glad. | Foto: Wet Wipe A/S
Wet Wipe sendte kun få paller til Asien, fortæller Philip Christian Glad. | Foto: Wet Wipe A/S
Faktisk blev efterspørgslen så stor, at der ikke var brug for salgsfolk, siger Philip Christian Glad:

"Vi vil være der for vores samarbejdspartnere, så overfor andre har vi sagt rigtigt meget nej, og jeg vil sige, at størstedelen af den her tid, har vi været nødt til at sende vores salgsfolk hjem, for de kunne alligevel kun sige nej tak, fordi vi var nødt til at prioritere sundhedssektoren. Det var ikke en nem opgave for dem, eller for nogen."

Lærerigt år

Med få dage til etårsdagen for den første store corona-nedlukning i Danmark, ser Philip Christian Glad tilbage på en særdeles lærerig periode.

"Talmæssigt kan du sige, at det lykkedes os at få produktionen tre- eller firedoblet i løbet af tre-fire måneder. Rent lavpraktisk kommer der vel normalt halvanden lastbil om ugen fra produktionen i Tyskland til vores lager i Vallensbæk. Jeg tror, at rekorden i foråret, var 13 lastbiler på 11 dage. Så det var virkelig store mængder, vi kom ud med," siger han og tilføjer:

"Det er klart, at vi er vokset markant, men vi er selvfølgeligt realistiske og spørger os selv, hvor meget af det her, der er en fremtidig permanent stigning, og hvor meget der er et udtryk for, at der har været en pandemi, hvor der skulle løses et problem."

Hvad har du selv lært strategisk af det år, som I lige har været igennem?

"Vi har lært, at partnerskaber er alt. Man skal sørge for at have de rette samarbejdspartnere på både leverandørsiden og på kundesiden. Det samarbejde og den vidensdeling, som vi havde med regionerne, har været altafgørende for os, og hvis vi ikke havde haft det, var vi ikke lykkedes," siger Philip Christian Glad og tilføjer:

"Selvfølgelig har det også været en læring at navigere i et åbent hav, hvor dit verdensbillede ændrer sig hele tiden. Det der med at lave en strategi og lægge planer for, hvordan man agerer og så hele tiden opdatere og justere til i forhold til den information, man får ind, har været ekstremt vigtigt."

Den sidste ting, Wet Wipe-direktøren vil fremhæve er en god gammeldags dyd:

"Så har det været teamwork med kollegerne. Hvis jeg havde fået alle informationen på forhånd, havde jeg tvivlet på, at vi havde kunne klare det her, men fordi man kaster sig ud i det, og fordi der er den her kampgejst, så har vi nået meget, meget mere, end hvad jeg nogensinde havde troet, at vi kunne."

 

Mere fra MedWatch

Læs også

Seneste nyt

Ledige job

Se flere jobs

Se flere jobs

Latest news

Seneste nyt fra Watch Medier