MedWatch

Demant: Philips-projekt langsomt på sporet mod global tilstedeværelse

Philips Hearlink er nu ude på ni forskellige markeder og arbejder sig sikkert frem mod en global tilstedeværelse, lyder det fra Demant.

Foto: Jens Dresling/Politiken/Ritzau Scanpix

I forbindelse med dette års messe hos den europæiske brancheforening for audiologer, Europäische Union der Hörakustiker (EUHA), kan man for første gang se Philips-brandede høreapparater i messehallen.

Produkterne, der går under navnet Philips Hearlink, er nu ude på ni forskellige markeder og arbejder sig langsomt, men sikkert frem mod en global tilstedeværelse.

Danske Demants samarbejde med den hollandske elektronikkæmpe, der blev annonceret sidste år, udmøntede sig i foråret i en lancering af deciderede produkter, og lige nu er Philips Hearing Solutions til stede på ni markeder – USA, Canada, Storbritannien, Frankrig, Spanien, Australien, Mexico, Sydkorea og Taiwan.

Det sker gennem blandt andet den amerikanske supermarkedskæde Costco.

I alt har Philips Hearing Solutions, som organisationen bag hedder, ni forskellige formfaktorer på fem forskellige prispunkter, der alle er baseret på den seneste teknologi fra Demant.

Og det er også det danske selskabs organisation, der alene driver projektet, mens der betales royalties til Philips for brugen af brandet.

Et af de markeder, der er på vej til at komme på listen, er Tyskland, og til det formål er EUHA-messen en god affyringsrampe.

"Med Tyskland synes vi jo, at det er rigtig relevant at bruge EUHA-messen som affyringsrampe, så vi kunne lave en stand og sige, at nu er vi her, og vi er klar," siger Søren Skjærbæk, der er international salgsdirektør hos Oticon og leder af Philips Hearing Solutions, til Ritzau Finans.

Skal finde de rigtige lommer i markedet

Han påpeger, at udrulningen tager lidt længere tid, end tilfældet er for flagskibsbrandet Oticon, men at det hænger sammen med det store benarbejde, der skal gøres for at skabe opmærksomhed om det nye tiltag.

"Vi har hele tiden fastholdt, at vi hellere vil gøre det godt og rigtigt med det samme i stedet for at gøre det hurtigt," siger Søren Skjærbæk.

"Vi vil være globale, så hele verden er vores legeplads, men det er klart, at der vil være nogle markeder, der er mere velvalgte end andre," fortsætter han.

Den overordnede idé med Philips Hearing Solutions-projektet er en fælles vision mellem Demant og Philips omkring teknologiske løsninger på health care-området.

Og med et stærkt elektronikbrand som Philips i ryggen kan kunderne i langt højere grad benytte den del i markedsføringen og dermed fremtvinge en købsbeslutning fra slutbrugerne, lyder filosofien fra folkene bag.

Philips har en enorm global tilstedeværelse som brand med godt 260 mio. årlige besøg på hjemmesiden, stor tilstedeværelse på sociale medier og årlige investeringer på 450 mio. euro i brandet, markedsføring og reklame, oplyste Demant i forbindelse med sin præsentation på EUHA-messen onsdag eftermiddag.

Ikke på vej mod OTC i USA

Det er planen, at den teknologiske udvikling hos Philips Hearing Solutions skal følge udviklingen hos Demant og hovedbrandet Oticon.

Derfor vil der være tale om premium-produkter med den nyeste teknologi fra det danske selskab.

Dermed er Demant heller ikke på vej til at positionere det nye forretningsområde til at passe ind i den over the counter-kategori (OTC), som er på vej på det store amerikanske marked.

Her er det nemlig tanken, at brugere med milde høretab skal kunne købe billigere høreapparater uden om audiologer og selv indstille produkterne.

Umiddelbart vil et stærkt brand som Philips passe godt ind i kanalen, hvor man formentlig også kan forvente konkurrence fra større elektronikbrands som eksempelvis amerikanske Bose, der allerede sidste år fik FDA-godkendelse til en mulig OTC-løsning.

Men det er ikke en del af planen hos Philips Hearing Solutions.

"Vi tror på – helt på linje med den øvrige Demant-organisation – at en god løsning er afhængig af, at der kommer en audiolog ind over og laver de rigtige indstillinger," siger Søren Skjærbæk.

"Philips er da umiddelbart det perfekte OTC-brand, hvis man overvejede at gå ind i det, men det har vi ikke nogen planer om," fortsætter han.

Sonova kan sælge flere høreapparater hos Costco med ny amerikansk kontrakt

Demant får nye Phillips-produkter på hylderne hos Costco

Relaterede

Seneste nyt

Ledige job

Se flere

Se flere

Latest news

Seneste nyt fra Watch Medier