MedWatch

Össur: Produktudviklingen er anderledes til vækstmarkederne

Islandske Össur forventer vækst på 10-20 pct. i de kommende år på selskabets vækstmarkeder.

Foto: Össur / PR

Proteseproducenten Össur har planer om at få endnu bedre fodfæste på en række vækstmarkeder, og selv om selskabet er ved at udvikle tankestyrede robotarme, så er selskabets forsknings- og udviklingsafdeling fokuseret på mere lavpraktiske tilgange til markedsekspansionen.

Sidste år stod emerging markets, som dækker over en lang række lande som Brasilien, Kina, Tyrkiet - og også Japan og Sydkorea, for mindre end 10 pct. af den samlede omsætning, mens udviklede markeder som USA og Europa dermed stod for mere end 90 pct. af omsætningen.

Til gengæld har de seneste år budt på tocifret organisk salgsvækst for Össur på de mindre udviklede markeder, og det er forventningen, at væksten også vil lande i niveauet 10-20 pct. organisk i løbet af de kommende år.

Ifølge Kim de Roy, der er direktør for udvikling hos Össur, er udviklingstilgangen anderledes for emerging markets end for de øvrige markeder.

"I forhold til emerging markets fokuserer vi mere på at implementere den moderne teknologi som eksempelvis vandafvisning i vores tidligere designs, så de er mere brugbare i de her områder," siger han.

Ifølge Össur investerer selskabet cirka 5 pct. af den samlede omsætning i forskning og udvikling, og selskabet producerer proteser i flere kategorier bestående af mekaniske, motoriske og bionic-proteser.

Direktøren fortæller, at selskabet har fokus på både forud- og bagudkompatibilitet i udviklingen af nye produkter og forklarer, at tilgangen til de forskellige markeder afhænger af forudsætningerne for brugerne.

"Mange af de her mennesker bor i landdistrikter, hvor der ikke nødvendigvis er støtte fra fysio- eller ergoterapeuter, og derfor har de ikke nødvendigvis brug for et bionic-ben. Der er måske mere brug for, at eventuelle problemer kan løses med gaffatape, så derfor kigger vi på, hvordan vi kan styrke allerede eksisterende designs," siger han.

Bionics-produkterne er primært rettet mod det udviklede marked og består af impulsstyrede robotproteser.

Proteserne kan tilpasses modtageren på to forskellige måder: en såkaldt invasiv tilgang, hvor man indopererer en chip, der igennem elektriske impulser fra hjernen gør armen tankestyret, og en non-invasiv tilgang, hvor man igennem målinger af bevægelser får tilpasset armen til brugeren.

Össur vil øge indtjeningen på vækstmarkeder ved direkte salg til forbrugere

Össur har sværere ved at finde selskaber at købe

Relaterede

Seneste nyt

Ledige job

Se flere

Se flere

Latest news

Seneste nyt fra Watch Medier