MedWatch

Sonova kan sælge flere høreapparater hos Costco med ny amerikansk kontrakt

Gennem en kontrakt med den amerikanske supermarkedskæde Costcos høreapparat-brand Kirkland Signature har Demant og GN Hearing-konkurrenten Sonova fået adgang til et meget stort marked i USA, men priserne på apparaterne er væsentligt lavere

Foto: Arnd Wiegmann / Reuters / Ritzau Scanpix

Den schweiziske høreapparatkæmpe Sonova, der konkurrerer med både Demant og GN Hearing, har siden juli officielt været leverandør af høreapparater til den amerikanske supermarkedskæde Costcos private label-brand, Kirkland Signature.

Der er tale om Kirkland Signature 9,0, og det er første gang nogensinde, at Sonova er leverandør til kontrakten, der i de foregående udgaver har ligget hos Sivantos, som nu er en del af fusionsselskabet WS Audiology sammen med danske Widex.

Før det - i udgaverne Kirkland Signature 5,0 og 6,0 - har GN Hearing også været leverandør til Costcos private label-kontrakt.

Samlet set er Kirkland Signature et stort høreapparatmærke i USA - faktisk et af de allerstørste målt på antallet af solgte enheder.

Dermed kan Sonova se frem til at hente en noget større volumen gennem den heftigt voksende salgskanal over den kommende periode.

Det nye produkt er baseret på Sonovas Sword-platform og har derfor også selskabets Made for All-teknologi, der tillader direkte streaming fra alle typer smartphones til høreapparatet uden brug af mellemled. Også Android-telefoner.

Men det nye Kirkland Signature-produkt er ikke sammenligneligt med Sonovas brandede produkter - blandt andet fordi priserne i private label-delen er noget lavere.

Det betyder også, at der er blevet gået på kompromis med nogle af de teknologiske fordele. Eksempelvis er det nye produkt hos Costco ikke med genopladelige batterier, som ellers er en meget populær og succesfuld feature i det brede marked lige nu.

Stor volumenfremgang - men lavere priser

Kirkland Signature-produkterne står for den klart største volumen hos Costco, og derfor kan Sonova formentlig se frem til at sælge en del flere enheder med den nye kontrakt.

Til gengæld er priserne på private label-mærket også noget lavere, end tilfældet er for de brandede produkter hos Costco, som Sonova nu ophører med at sælge efter at have vundet Kirkland Signature-kontrakten.

Eksempelvis starter priserne på Philips Hearlink-høreapparaterne hos Costco på 1250 dollar per styk - altså 2500 dollar for et par.

For Kirkland Signature-produkterne har Costco over de seneste mange år konsekvent sænket priserne for et par med 100 dollar, hver gang der er kommet en ny udgave. Det er også tilfældet for Kirkland Signature 9,0, hvor prisen for et par er 1499 dollar.

I den øvrige private del af markedet koster et par høreapparater typisk noget mere end selv de brandede produkter hos Costco, og dermed er supermarkedskæden overordnet set i den billige ende af markedet.

Flere brandede produkter også på hylderne

Sonova har tidligere solgt produkter fra sit hovedbrand, Phonak, hos Costco. Det seneste skud på stammen her var en receiver in canal-udgave (RIC) af Phonak Brio 3, ligesom selskabet også har solgt in the ear-apparater (ITE) gennem salgskanalen.

De øvrige aktører i den brandede del af Costco-netværket er Demant, GN Hearing og Sivantos, der nu er en del af WS Audiology sammen med Widex.

Demant har traditionelt solgt produkter fra sit sekundære brand, Bernafon, gennem Costco-butikkerne, men tidligere i år blev de erstattet af nye Philips-brandede produkter, der er et resultat af Demants samarbejde med den hollandske elektronikkæmpe. De sælges under navnet Philips Hearlink.

GN sælger Resound-brandede produkter i Costco, mens Sivantos sælger produkter fra sit sekundære brand, Rexton. For begges vedkommende er der også tale om særligt skræddersyede produkter til Costco.

En stor og heftigt voksende aktør

Costco har haft voldsom vækst på det amerikanske marked for høreapparater gennem de seneste mange år, hvor salget er gået tocifret frem hvert eneste år.

Næstefter den offentlige salgskanal, Veterans Affairs (VA), der tilpasser høreapparater til militærveteraner, er Costco derfor også den største eneaktør på markedet, der er verdens største høreapparatmarked.

Analytikere estimerer ifølge bloggen Hearing Health Matters, at Costco sidder på omtrent 11 pct. af det samlede amerikanske marked. VA har til sammenligning lidt mere end 20 pct. af markedet, mens resten er fordelt mellem uafhængige audiologer og hørekæder.

Relaterede

Seneste nyt

Ledige job

Se flere

Se flere

Latest news

Seneste nyt fra Watch Medier