MedWatch

Sonova topper fortsat hos VA – GN og Demant holdt fast i juni

Høreapparatsproducenten Sonova er fortsat den foretrukne leverandør til den offentlige amerikanske salgskanal Veterans Affairs.

Foto: Charles Dharapak / AP / Ritzau Scanpix

Tidligere i år var danske GN Hearing for en kort bemærkning oppe at være markedsleder hos den offentlige amerikanske salgskanal Veterans Affairs (VA), der tilpasser høreapparater til militærveteraner.

Det blev der dog lavet om på i maj, hvor både Demant og Sonova lancerede nye produkter i salgskanalen, og i juni fortsatte Sonova det store momentum, der blev sat i gang med introduktionen af Phonak Audéo Marvel den 1. maj.

Her steg det schweiziske selskabs markedsandel målt på værdi til 39,7 pct. fra 38,4 pct. i maj, hvor Marvel-produkterne kom ind i VA-universet. Til sammenligning havnede blot 27 pct. af omsætningskronerne fra VA hos Sonova i april.

GN Hearings markedsandel faldt i juni marginalt til 20,3 pct. fra 20,4 pct. i maj. I april - inden lanceringerne fra de to store rivaler - havde det danske selskab 29,9 pct. af salget gennem VA.

Demant, der i maj lancerede Oticon Opn S hos VA, havde i juni en markedsandel på 18,2 pct. - helt samme niveau som i maj. I april var markedsandelen 16,5 pct., så også der har lanceringen af et nyt produkt givet lidt terræn.

Taberne i juni var primært Sivantos, der nu er en del af fusionsselskabet WS Audiology sammen med danske Widex, og det privatejede amerikanske selskab Starkey.

Sivantos' markedsandel hos VA faldt i juni til 8,4 pct. fra 8,6 pct. måneden før, mens Starkey gik tilbage til 13,4 pct. fra 14,5 pct.

Et vigtigt marked

VA spiller en stor rolle for høreapparatproducenterne, og i de første måneder af 2019 er den del af markedet vokset mere end det private marked.

Med den nuværende vækst i salgskanalen vil der blive tilpasset omkring 1 mio. høreapparater hos den offentlige salgskanal i 2019.

Dermed udgør VA mere end 20 pct. af det samlede amerikanske marked, der er verdens største enkeltmarked.

Salgskanalen har to årlige lanceringsvinduer – et den 1. maj og et den 1. november.

Det er samtidig et krav fra VA, at produkterne skal have været tilgængelige på det øvrige marked i en vis periode - typisk to til tre måneder - inden de kan blive omfattet i kontrakten hos den offentlige salgskanal.

Relaterede

Seneste nyt

Ledige job

Se flere

Se flere

Seneste nyt fra Watch Medier