MedWatch

Ny Ambu-direktør nedjusterer og sløjfer koloskop i opdatering af strategien

Efter godt en måned på posten som topchef for Ambu, fører Juan-Jose Gonzalez an i nogle markante justeringer i selskabets nuværende strategi, der medfører en nedjustering for hele strategiperioden samt udfasningen af selskabets stort opslåede koloskop. (Opdateret 23.25)

Foto: Ambu

Juan-Jose Gonzalez havde ikke været længe i chefstolen, før han begyndte at lufte udmeldinger om, at han ville gøre op med nogle af sin forgængers planer og forhåbninger til væksten.

Og nu, kun lidt over en måned efter han overtog posten, falder hammeren.

I en fondsbørsmeddelelsen offentliggør ledelsen en række opdateringer til den nuværende strategi, den såkaldte Big Five-strategi, som løber til og med regnskabsperioden 2019/2020.

Den mest markante ændringer er en nedjustring af forventingerne til resten af strategiperioden. For 2018/2019 har det det tidligere lydt, at den organiske vækst ville lande på 15-16 pct. Den bliver nu i stedet sat på 14-15 pct., ligesom ambitionerne for antal solgte endoskoper bliver sænket en smule - den lyder nu på cirka 750.000 solgte enheder mod tidligere flere end 750.000 enheder.

Også driftsmarginen og de frie pengestrømme bliver nedjusteret til henholdsvis 22-44 pct. og 375 mio. kr.

Forventningerne til 2019/2020 ligger nu på en organisk vækst på 16-19 pct. mod forhenværende 18-23 pct., mens salget af endoskoper vil lande på cirka 1 mio. solgte enheder, hvor det tidligere lød flere end 1 mio.

Koloskop er for svært at sælge til amerikanske læger

Den primære årsag til nedjusteringen kommer sig af, at Ambu lægger sit koloskop, SC210, i graven. Produktet har været det helt store element i Ambus forretningsplaner for de kommende år. Et produkt, der skulle løfte Ambu op i et markant vækst, da antallet af koloskopier er væsentligt større end antallet af de undersøgelser, som Ambus eksisterende produkter bliver brugt til.

Ifølge forsknings- og udviklingsdirektør Måns Barsne har det først og fremmest været problemer med SC210's styresystem, som er årsag til at SC210 bliver lagt på hylden.

”Vi har været fuldstændig klar over, at joystick-teknologien på SC210 er en helt ny innovation, og at den adskiller sig fra den klassiske hjul-teknologi på genbrugelige koloskoper. Vores seneste tests på et hospital i USA viste, at overgangen fra hjul til joystick er en barriere for brugerne. Derfor har vi besluttet at stoppe SC210 og prioritere udviklingen af vores aScope Colon, hvor vi bruger den klassiske hjul-teknologi, der gør produktet langt hurtigere at tage i brug," siger han i pressemeddelelsen.

Forhenværende topchef Lars Marcher fastholdt dog så sent som i starten af maj, at SC210, trods nogle småproblemer i tolden og fejl i enkelte at produkterne, var på rette spor.

Vil fordoble salgsstyrken

Den anden primære årsag til nedjusteringen kommer i form af en stor investering i særligt salg og markedsføring.

Juan-Jose Gonzalez oplyser, at Ambu vil poste 225 mio. kr. i udbygningen i den del af forretningen, hvilket kommer til at koste på indtjeningen, men til gengæld vil det også føre til mere end en fordobling af Ambus direkte salgsstyrke.

"Og med det partnerskab, vi lige har indgået med Cook Medical om at komme ind på markedet for duodenoskopi i USA, vil vi være i stand til at nå vores ambition om at blive en af de største medtech-selskaber i Europa,” siger topchefen i pressemeddelelsen.

Opdaterer listen over kommende produkter

Grundet omlægningerne i udviklingen af SC210 bliver porteføljen af kommende produkter også opdateret.

Af ikke tidligere offentliggjorte produkter tæller listen en ny generation af Ascope til luftvejsundersøgelser - den 5 i serien - et nyt ureteroskop (til undersøgelsen af nyrerne) og en ny monitorplatform, som skal understøtte fuld HD. Dertil kommer også Ascope Colon, som er erstatningen for SC2010 - i den opdaterede portefølje kan det blive lanceret i andet kvartal af 2020/2021 sammen med det andet GI-endoskop, Ascope Gastro.

Dermed står det til at blive Ascope Duo - Ambus duodenoskop - der bliver lanceret som det første GI-produkt.

Endelig rykker Ambu også lanceringen af selskabets nye engangs-cytoskop frem. Cytoskoper bruges til undersøgelse af blære og urinrør, som udgør 6 ud af de 8 mio. årlige urologiske endoskopiprocedurer. Ambu satser på allerede at kunne lancere cytoskopet i USA i andet kvartal af 2019/2020-regnskabsåret. Det er hele seks måneder før oprindeligt planlagt.

Ny Ambu-chef gør op med fyret forgængers vækstudmelding

Ambus nye topleder stod med to tilbud i hånden – og valgte Danmark

Relaterede

Seneste nyt

Ledige job

Se flere

Se flere

Latest news

Seneste nyt fra Watch Medier