MedWatch

Ny topchef i Coloplast vil kæmpe mod "nulfejlskultur" og skabe en digital frontløber

Kristian Villumsen vil som ny adm. direktør gøre Coloplast til fanebærer i den digitale udvikling i branchen og siger selv om sin ledelsesstil, at han er "hunderæd for at skabe en organisation med kæft, trit og retning."

Kristian Villumsen blev adm. direktør i Coloplast den 4. december, hvor han tog over fra Lars Rasmussen, der nu er bestyrelsesformand i selskabet. Foto: Coloplast

Da Kristian Villumsen i december overtog styrepinden i Coloplast fra den mangeårige topchef Lars Rasmussen, havde han en plan klar:

Han vil være manden, der går forrest i at trække Coloplast med ind på en digital udvikling, som industrien ellers i hans optik har tildelt for lidt opmærksomhed.

"Det kan lyde banalt, men det omkostningspres, der er på sundhedsbudgetter rundt omkring i verden kræver, at medicoselskaber skal levere bedre produkter, der kan mere. De skal tage større ansvar for omkostningerne. Det stiller store krav til, hvordan du driver dit selskab," siger Kristian Villumsen til MedWatch.

"Forbrugerne bliver mere aktive i at vælge produkter selv. Det kræver en direkte dialog med forbrugerne som selskab. Og man skal kunne nogen andre ting med data i dag, som vores industri historisk ikke har brugt mange kræfter på. Det skal vi kunne," siger han videre.

Dermed vil topchefen blandt andet bygge videre på de ideer, som han selv var med til at sætte i scene på Coloplasts kapitalmarkedsdag i september, hvor selskabet løftede sløret for en ny satsning på produkter med digitale elementer - eksempelvis stomiposer, der selv kan advare om lækager.

"Vi er først lige gået i gang," siger Kristian Villumsen

"Der bliver masser af ting, vi kan udvikle os på. Jeg har masser af ideer i mit hoved," siger topchefen, men uden at konkretisere:

"Sådan noget arbejde skal foregå med mit team, hvor ideerne kan blive servet, skudt på og formet," siger han.

Trods de mange nye ideer, så siger Coloplast-topchefen også, at han vil holde fast i mange af de arbejdsgange, som firmaet fra Humlebæk allerede kender til.

"Der vil være et element af kontinuitet, og det skal der være, fordi der er mange ting i selskabet, som fungerer rigtig godt. Meget af den disciplin, der er i selskabet, kommer vi ikke til at ændre et komma på," siger Kristian Villumsen.

Frygter en nulfejlskultur

Når Kristian Villumsen skal karakterisere sin egen ledelsstil fremhæver han især, at han gerne vil fostre en virksomhedskultur, hvor det er velset at tale om fejl.

"Jeg er hundeangst for at lave en organisation med kæft, trit og retning. Det kan jeg slet ikke holde ud," siger Kristian Villumsen.

"Jeg vil gerne have ledere i selskabet, som kan finde ud af at opdyrke en kultur, hvor mennesker føler, at de frit kan tale. Hvor man indrømme fejl, tale om fejl, lære af fejl," siger Kristian Villumsen.

Jeg er hundeangst for at lave en organisation med kæft, trit og retning. Det kan jeg slet ikke holde ud.

Kristian Villumsen, adm. direktør i Coloplast

Derfor vil han også kæmpe imod, at der opstår det, han selv kalder en "nulfejlskultur" i Coloplast.

"Alle laver jo fejl. Man kan ikke lave noget, der er svært, uden at lave fejl. Det vigtige er, at man ikke få gentaget dem alt for mange gange. Jeg vil have, at vi kan lære af dem. Det kræver, vi kan tale om dem, og at lederne går forrest," fortsætter Kristian Villumsen.

"Kistelykkelig" over direktørpost

Kristian Villumsen tog over som adm. direktør i Coloplast den 4. december og var inden da direktør for selskabets kroniske forretning, som dækker over stomi- og kontinensforretningerne.

Han fortæller, at det var den tidligere topchef og nuværende bestyrelsesformand Lars Rasmussen selv, der gav ham besked om, at forfremmelsen var på vej.

"Sådan noget ved man jo aldrig rigtig. Man kan have gået og tænkt over det, men det er bestyrelsen, der træffer beslutningen. Det var Lars, der fortalte mig det. Jeg blev kistelykkelig. Og så tog jeg hjem til min kone og fik et glas champagne," fortæller Kristian Villumsen.

Det var Lars, der fortalte mig det. Jeg blev kistelykkelig. Og så tog jeg hjem til min kone og fik et glas champagne.

Kristian Villumsen, adm. direktør i Coloplast

De første to måneder på posten har været "intense" med Kristian Villumsens ord.

"Jeg har brugt de første par måneder på at slå lytteklapperne ud. Jeg har fået ansvar for nogle områder, som jeg ikke har brugt meget tid på historisk – som jeg har fulgt på sidelinjen – primært vores hud- og sårplejeforretning, vores urologiforretning og hele vores operations-organisation," siger Kristian Villumsen.

"Jeg er stolt af at være her, for det er et veldrevet selskab, som laver gode produkter og står for noget godt. Og det skal vi blive ved med," siger han videre.

Coloplast-direktører om digitale stomiposer, katetre og plastre: "Det er fremtiden"

McKinsey-mand skal overtage roret efter Lars Rasmussen

Lars Rasmussen vil prøve noget nyt: "Det er vemodigt, men det er jo mit valg"

Relaterede

Seneste nyt

Ledige job

Se flere

Se flere

Latest news

Seneste nyt fra Watch Medier