MedWatch

Før GN-regnskab: Fokus på effekten af nye produkter

Blikket bliver rettet mod effekten af de nye produktlanceringer hos GN Hearing, når GN Gruppen fremlægger regnskab torsdag, for andet halvår skal byde på mere vækst end det første, hvis man skal nå målet.

Foto: Sebastian G. Brandenhoff

Der vil blive kigget grundigt efter de økonomiske effekter af flere produktlanceringer, når GN Group afleverer regnskab for tredje kvartal torsdag morgen.

For selskabets største division, høreapparatselskabet GN Hearing, skal der mere vækst til i andet halvår, end tilfældet var i første halvår, hvis selskabet skal nå egne målsætninger for hele 2018, og det skal blandt andet en ny produktlancering hjælpe til med.

For headset-divisionen GN Audio har en stribe succesfulde produktlanceringer over den seneste lange periode i lang tid leveret rigtig stærke resultater, og det ventes også at være fortsat i tredje kvartal.

Delte meninger om lancering i Hearing

I GN Hearing er det lanceringen af det seneste trådløse topprodukt, Resound Linx Quattro, der skal være med til at trække ekstra vækst i kvartalet. Men da produktet først blev lanceret et godt stykke inde i tredje kvartal, er der lidt delte meninger om effekten af lanceringen blandt analytikerne.

Hos Jyske Bank venter Janne Vincent Kjær, at lanceringen først for alvor vil trække væksten opad i fjerde kvartal, mens Morten Imsgard, der er senioranalytiker hos Sydbank, allerede ser en positiv effekt i det nu overståede tredje kvartal.

"Vi forventer, at Resound Linx Quattro har fået en salgsmæssig rigtigt god start på markedet. Vi noterer os i den forbindelse, at konkurrenten William Demant nævner, at konkurrencen på det amerikanske høreapparatmarked er blevet intensiveret i løbet af de seneste par måneder. Det kan efter vores vurdering være en indikation på, at GN Hearings nyeste produktfamilie er blevet godt modtaget af kunderne," skriver Morten Imsgard i en optakt til regnskabet.

Sydbank-analytikeren, der har anbefalingen "køb" af GN, venter en organisk vækst på 8 pct. i GN Hearing i tredje kvartal, mens konsensus blandt de 21 analytikere, som selskabet selv har spurgt inden regnskabet, lyder på 6,0 pct.

Og hos Jyske Bank, der har anbefalingen "sælg" af GN-aktien, er vurderingen da også noget mere i den lave ende.

"På trods af lanceringen af Linx Quattro i slutningen af august forventer vi ikke nogen mærkbar bedring i væksten i GN Hearing i tredje kvartal. Vi estimerer en organisk vækst på 5,6 pct., hvilket er på niveau med forventningerne i markedet. Med en organisk vækst på 5,5 pct. i de første ni måneder skal vi således se en acceleration i væksten i fjerde kvartal (større end 7 pct.), for at GN er i stand til at levere på niveau med egne forventninger," skriver Janne Vincent Kjær i en optakt.

GN Hearing venter selv en organisk vækst på "mere end" 6 pct. i hele 2018. Efter første halvår havde selskabet hentet en vækst på 5 pct., og dermed skal der noget mere fart på i andet halvår samlet set for at nå i mål.

Audio fortsætter i højt vækstgear

Når snakken falder på GN's headset-division, GN Audio, er der mere enighed om, at den høje organiske vækst fra den første del af året er fortsat i tredje kvartal.

GN Audio har allerede opjusteret forventningerne tre gange i år, og vækstmotoren kører ifølge de fleste indikatorer fortsat i et meget højt gear.

"Vi forventer, at det stærke vækstmomentum fra andet kvartal vil fortsætte i tredje kvartal med udsigt til en organisk vækst i den øvre ende af forventningsintervallet for helåret. Det er drevet af en fuldt opdateret produktpalette med lanceringen af Jabra Engage i april samt nye Elite sports-headsets," skriver Janne Vincent Kjær fra Jyske Bank i sin optakt.

"Vi forventer en organisk vækst på 19 pct., hvilket dækker over en dobbeltcifret vækst i CC&O-forretningen og en svag positiv vækst i Mobile. Vi ser således en god mulighed for, at Audio vil slutte året i den høje ende af forventningsintervallet på 16-19 pct.," uddyber hun.

Hos Sydbank ser Morten Imsgard - helt på linje med Jyske Bank - en organisk vækst i GN Audio på 19 pct. i tredje kvartal. Konsensus blandt de analytikere, som selskabet selv har spurgt inden regnskabet, lyder på en vækst på 18,0 pct.

"Vi forventer, at det positive salgsmomentum fra første halvdel af 2018 er fortsat ind i årets tredje kvartal. Meldingerne fra den amerikanske konkurrent Plantronics tyder på et fortsat rigtigt stærkt efterspørgselsbillede efter Unified Communications-produkter (UC) i tredje kvartal. Kombineret med GN Audios - efter vores vurdering - meget konkurrencedygtige produktportefølje bør det danne fundamentet for en høj organisk salgsvækst i tredje kvartal, skriver Morten Imsgard i sin optakt.

Regnskabet fra GN Group ventes offentliggjort torsdag den 15. november omkring klokken 7.00.

Anders Hedegaard om GN-exit: "Jeg har fået et tilbud, jeg ikke kunne sige nej til"

GN leverer stærk vækst, men fastholder forventninger

GN udvider jagt på vækst i omkostningstung niche

GN Hearing udvider samarbejde med australske Cochlear 

Mere fra MedWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Ledige job

Se flere jobs

Se flere jobs

Latest news

Seneste nyt fra Watch Medier