MedWatch

GN-chef afviser spekulationer: Hurtig lancering af Quattro er ikke vild jagt på vækst

Laceringen af Resound Linx Quattro blot et år efter lanceringen af Resound Linx 3D er ikke et udtryk for, at sidstnævnte ikke har leveret varen rent salgsmæssigt, siger Anders Hedegaard, adm. direktør, GN Hearing.

GN Hearings lancering af Resound Linx Quattro, der blev annonceret i august, er ikke en jagt efter den sidste vækst, der skal hentes for at nå i mål med selskabets forventninger til 2018.

Det danske selskab overraskede ellers flere med lanceringen, der faldt kun godt et år efter lanceringen af forgængeren, Resound Linx 3D.

Men der er ikke tale om, at lanceringen er blevet fremrykket for at nå målet, der lyder på "mere end" 6 pct. organisk vækst i år.

"Jeg ved godt, at der bliver spekuleret i det, men jeg kan ikke bare sige til vores forsknings- og udviklingsafdeling, at det skal komme nu, fordi vi har brug for det," siger Anders Hedegaard, der er administrerende direktør hos GN Hearing, til Ritzau Finans.

"Der er alt for mange ting, der skal falde på plads. Til sidst kan man påvirke processen lidt, men ellers er det helt umuligt. Jeg kan ikke påvirke tidsforskydninger signifikant med kort varsel," uddyber topchefen.

Plan om sameksistens

Produktnyheder er typisk noget, der er med til at skabe ekstra vækst i den første fase efter lanceringen, og derfor har flere markedsdeltagere spekuleret i, at væksten haltede så meget, at GN Hearing var nødt til at lancere hurtigere.

Tidshorisonten er i hvert fald bemærkelsesværdig, fordi der tidligere har været noget længere imellem lanceringerne af de tunge produkter, der også koster mange udviklingskroner.

I stedet lyder forklaringen fra GN Hearing, at de to produkter skal sameksistere, fordi den nye udgave, der blandt andet har en stribe audiologiske fordele og et bedre system for genopladelighed, skal sælges i en anden prisklasse end Linx 3D.

"På de fleste markeder har vi valgt, at Resound Linx 3D og Resound Linx Quattro skal sameksistere," siger Anders Hedegaard.

"Resound Linx 3D er i virkeligheden meget konkurrencedygtigt i dag, men nu har man så også muligheden for betale lidt mere og komme lidt højere op i udviklingsskalaen. Der er en valgmulighed, og derfor kan de sameksistere," uddyber han.

Han erkender dog, at der naturligvis vil være en form for kannibalisering på salget af det tidligere produkt, når der kommer et nyt på hylderne.

Men GN Hearing har en helt klar strategi for, hvordan det skal holdes på et så lavt niveau som muligt.

"Tidligere var det et mål at få det gamle ud rimeligt hurtigt. Da vi lancerede Resound Linx 3D skulle Resound Linx 2 relativt hurtigt ud, fordi det nye produkt direkte erstattede det gamle," siger Anders Hedegaard.

"Sådan er det ikke længere. Hvis der er nogle kunder, der dykker for hurtigt i 3D, er vi efter dem. Vi har meget klare kpi'er om det, og de går helt ned på sælgerniveau," fortsætter han.

Efter første halvår havde GN Hearing hentet en organisk vækst på 5 pct., og dermed skal der løbes noget stærkere i andet halvår, hvis vækstambitionerne skal indfris.

Mere fra MedWatch

Læs også

Seneste nyt

Ledige job

Se flere jobs

Se flere jobs

Latest news

Seneste nyt fra Watch Medier