MedWatch

Lars Rasmussen: Væksten i sårpleje er langsommere end vi ventede

Selv om sårplejeforretningen fortsat udvikler sig langsommere, end Coloplast-ledelsen først havde regnet med, så er det ifølge adm. direktør Lars Rasmussen stadig planen at arbejde med forretningsområdet.

Der har ikke været den forventede vækst i sårplejeforretningen hos den danske medicokoncern Coloplast, men der er stadig store forventningerne om fremtidig vækst i divisionen.

"Vi troede, at vi kunne fordoble vores forretning på fem år. Vi vokser langsommere end det, og markedet vokser langsommere end ventet. Men den underliggende vækst er der stadig," siger Lars Rasmussen, der er administrerende direktør hos Coloplast, på selskabets kapitalmarkedsdag tirsdag.

Mens volumen stadig udvikler sig nogenlunde som ventet, har priserne i markedet været pressede, fortæller direktøren.

Coloplast lancerede på kapitalmarkedsdagen i 2016 målet om at fordoble forretningen. Dengang annoncerede det danske medicoselskab, at det ville løfte markedsandelen fra 7-8 pct. til 10-15 pct. frem mod 2020/2021.

Det mål blev allerede skudt til hjørne i august sidste år, hvor selskabet fortalte, at det ville tage et til to år længere tid at nå dét mål.

Ledelsen er fortsat tålmodig

Selv om sårplejeforretningen fortsat udvikler sig langsommere, end ledelsen først havde regnet med, så er det ifølge Lars Rasmussen stadig planen at arbejde med forretningsområdet.

"Vi fokuserer på værdiskabelse i den måde, vi driver virksomheden på. Hvis vi går 10 år tilbage, var sårpleje ikke værdiskabende, men i dag har vi ingen forretningsområder, der ikke er værdiskabende. Derfor er vi meget tålmodige," siger han til spørgsmålet om, hvorvidt Coloplast på et tidspunkt kunne finde på at sælge divisionen.

Ifølge den administrerende direktør er der på nuværende tidspunkt ikke mange opkøbsmuligheder i markedet, men Coloplast er klar til at se nærmere på det, "hvis noget skulle ændre sig i morgen".

Ser forbedringer i USA næste år

Ifølge Nicolai Buhl Andersen, der er direktør for hud- og sårplejeforretningen, har forretningsområdet været ramt af modvind fra franske og græske prisreformer, mens det kinesiske marked for sårpleje blandt andet har været tynget af, at flere store hospitaler skulle spare.

Coloplast har arbejdet på at forbedre udviklingen, og ifølge direktøren vokser forretningsområdet i dag hurtigere end markedet i de vigtige lande.

Medicokoncernen har også arbejdet på at få et solidt fodfæste i USA, og ifølge Nicolai Buhl Andersen vil det arbejde for alvor kunne ses på resultaterne i slutningen af regnskabsåret 2018/19.

"Vi tror på, at vi gør det rigtige i USA lige nu. Men det tager også tid, fra vi investerer, til vi kan se resultaterne. Ved udgangen af det næste finansår kan jeg tale om en fremgang i vores performance i USA," siger han under en præsentation på kapitalmarkedsdagen.

Mere fra MedWatch

Læs også

Seneste nyt

Ledige job

Se flere jobs

Se flere jobs

Latest news

Seneste nyt fra Watch Medier