MedWatch

Widex har allerede glæde af data fra intelligent høreapparat

Den fremtidige produktudvikling hos Widex har fået et løft opad med hjælp fra data fra selskabets seneste høreapparat, Widex Evoke, som indsamler data fra brugerne.

Widex hovedkvarter

Det privatejede danske høreapparatselskab Widex lancerede ved forårets AAA-messe i Nashville, Tennessee, en ny produktplatform og et intelligent produkt under navnet Widex Evoke.

Det skal via såkaldt "machine learning" forbedre brugerens oplevelse på baggrund af tilbagemeldinger fra brugeren selv.

Og allerede nu har det også kastet en stor mængde anonyme data af sig, som Widex kan bruge i den videre produktudvikling.

"Vi kan nu se, at Evoke-brugerne har taget muligheden for at gøre det til sig, og i processen hjælper de os med at forstå mere om dem. Den information vil hjælpe os til at lave Evoke og fremtidige høreapparater endnu bedre," siger Jens Brehm Nielsen, der er produktarkitekt i Widex' forsknings- og udviklingsafdeling og har været med i udviklingen af teknologien bag Widex Evoke, i en meddelelse.

Blandt andet kan Widex ud fra de første vurderinger se, at mange brugere har valgt at "tagge" en given indstilling med eksempelvis "arbejde" eller "hjemme", og det giver nys om, at i hvert fald den funktion er populær.

Widex Evokes machine learning-teknologi fungerer ved, at brugerne via den medfølgende applikation vælger mellem foretrukne lydindstillinger på baggrund af genererede forslag, og de data kan høreapparatet så senere bruge til at forbedre lydoplevelsen i alle typer situationer.

Dermed bliver høreapparatet altså klogere, hver gang brugerne giver tilbagemeldinger. Det betyder, at brugerne ikke selv behøver huske udfordringerne fra de enkelte situationer for så senere at få høreapparatet justeret hos en audiolog.

Over tid indsamles alle data fra høreapparaterne anonymt i et stort økosystem. På den måde kan Widex lade Evoke-apparaterne "lære af hinanden" og selv få adgang til brugernes behov.

Widex regner selv med, at introduktionen af Evoke også vil være med til at skære ned på antallet af brugernes genbesøg hos audiologer for at finindstille høreapparatet.

Relaterede

Seneste nyt

Ledige job

Se flere

Se flere

Latest news

Seneste nyt fra Watch Medier