MedWatch

Ambu-chef: Følger samme strategi som Apple

Aktiekursen på medicoselskabet Ambu er steget med mere end 5500 procent over de seneste 10 år, og det skyldes blandt andet inspiration fra teknologigiganten Apple, lyder det fra den adm. direktør.

Lars Marcher, adm. direktør i Ambu | Foto: PR, Medicoindustrien

Markedsværdien af medico-selskabet Ambu er på ti år steget fra godt 800 mio. kr. til i dag at udgøre mere end 50 mia. kr.

Det skyldes overvejende, at Ambu har satset tungt på nye teknologier og forretningsområder, herunder især med lanceringen af engangsendoskoper som erstatning for endoskoper til flergangsbrug.

Det fortæller Lars Marcher i et interview til Berlingske Business.

Ligesom den amerikanske teknologigigant Apple, der med Iphonen introducerede nye teknologier, som gradvist blev billigere og mere tilgængelige, og som for nu 10 år siden kastede sig over markedet for mobiltelefoni, gør Ambu nu noget lignende på markedet for endoskopi.

”Da iPhone kom på markedet i 2007-2008, sagde alle eksperter, at Apple højst kunne få en markedsandel på en procent, fordi Nokia sad på flæsket. Vi tror på, at når vi kigger ti år frem, er 80 procent af markedet konverteret til engangsudstyr. Det marked vil vi kunne tage en betydelig del af,” siger Lars Marcher til Berlingske Business.

Det globale marked for endoskopi har de seneste 20-30 år været domineret af især det japanske selskab Olympus, hvis udstyr i modsætning til Ambus skal bruges flere gange. Også producenterne Pentax og Fuji er tunge spillere, der imildertid ligesom Olympos hidtil har afholdt sig fra engangsskoper.

Hilser konkurrence velkommen

Konkurrencen spidser dog til for det Ambu, for som MedWatch har kunne fortælle, så er en række spillere på markedet for engangsendoskoper begyndt at byde sig til.

Først var det Hoya Corporation – ejeren af verdens næststørste producent af genanvendelige endoskoper, Pentax Medical – der kunne fortælle, at det har investeret 15 mio. dollars, svarende til 93,2 mio. kr. i det israelske selskab 3NT Medical, der har udviklet et engangsendoskopi.

Og siden kom den amerikanske medicogigant og konkurrent til Coloplast på urologifeltet, Boston Scientific, på banen med en melding om, at selskabet nu også vil satse tungt på engangsskoper som en gradvis erstatning for de nuværende genanvendelige endoskoper.

Den skærpede konkurrence er dog ikke en kilde til dårlig nattesøvn hos Lars Marcher. Han ser konkurrencen som en fordel for Ambu og ikke det modsatte.

”Vi fejrer det faktisk lige nu, at en af verdens største medico-selskaber har taget vores story-line til sig mere eller mindre én til én - det vil sige accepteret at flergangsskoper skal konverteres til engangsskoper. Det er den mission og vision, vi har kommunikeret gennem 10 år, og Boston Scientific er den bedste spiller, vi kan få som konkurrent. Det samme gælder for Hoya Corporation,” sagde Lars Marcher, til MedWatch.

I andet kvartal af det skæve regnskabsår 2017/2018 solgte Ambu 145.000 endoskoper, og for det første halvår er tallet på 249.000 – ambitionen er at nå op på 500.000 ved udgangen af det igangværende regnskabsår, lød det ved regnskabsaflæggelsen midt i maj måned.

Ambu blev i sidste uge indlemmet i det danske C25-elite-indeks, som er en liste over de mest handlede virksomheder i Danmark. Siden årsskiftet er selskabets aktie er steget med omkring 78 pct.

Set over de sidste fem år er aktien steget med mere end 2000 pct., og mens den kunne erhverves for en tier stykket i starten af 2013, koster aktien nu omkring 217 kr. stykket.

Ambu slutter sig til børseliten i C25: "En fantastisk bedrift"

Ambu sætter kursrekord - Lars Marcher taler aktien op på salgsturné 

Mere fra MedWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Ledige job

Se flere jobs

Se flere jobs

Latest news

Seneste nyt fra Watch Medier