MedWatch

GN tabte lidt terræn hos amerikanske veteraner i marts

De månedlige salgstal fra den offentlige amerikanske salgskanal Veterans Affairs viser små udsving for de danske producenter af høreapparater.

Foto: GN Store Nord

GN Groups høreapparatselskab, GN Hearing, måtte se sin markedsandel hos den offentlige amerikanske salgskanal, Veterans Affairs (VA), der tilpasser høreapparater til militærveteraner, gå en smule tilbage i marts.

GN Hearing, der er den næststørste leverandør til VA, havde i årets tredje måned en markedsandel på 20,7 pct. hos VA, når man måler på antallet af solgte enheder, mod en andel på 21,3 pct. måneden før.

For William Demant Holding, der tæller som den fjerdestørste leverandør til VA, var andelen i marts uændret på 13,8 pct.

Det privatejede danske selskab Widex, der er den klart mindste aktør hos VA - og også blandt de seks store globale høreapparatproducenter - havde i marts en markedsandel hos VA på 1,7 pct. - en fremgang fra 1,6 pct. måneden før.

Verdens største høreapparatproducent, schweiziske Sonova, øgede i marts sin markedsandel til 42 pct. fra 41,8 pct. måneden før og er stadig den klart største leverandør til VA.

For Sivantos - det tidligere Siemens Hearing - gik andelen også frem i marts, hvor selskabet sad på 7,3 pct. af markedet mod 6,9 pct. i februar.

Amerikanske Starkey, der ganske som Widex er privatejet, fastholdt sin markedsandel på 14,7 pct.

VA udgør godt 20 pct. af det samlede amerikanske marked, der er verdens største enkeltmarked. Der tilpasses årligt omtrent 700.000 høreapparater gennem salgskanalens audiologer.

Priserne hos VA var igen i november gennemsnitligt knap 360 dollar per enhed, hvilket er en noget højere pris end hos eksempelvis supermarkedskæden Costco, der over de seneste mange år har været heftigt voksende på det private marked.

Til gengæld er prisen lidt lavere end hos de uafhængige audiologer, der fortsat sidder på den største del af det private marked.

Forsiden lige nu

Regeringen og Novo Nordisk giver 50 mio til sygdomsbekæmpelse i fattige lande

Et FN-partnerskab, der skal være med til at bekæmpe ikke-smitsomme sygdomme såsom diabetes i lav- og mellemindkomstlande, får nu godt 50 mio. kr. i støtte fra den danske regering og medicinalselskabet Novo Nordisk, som ifølge topchef Lars Fruergaard Jørgensen aner "en mere vedvarende forretning" i disse lande på sigt.

Relaterede

Seneste nyt

Ledige job

Se flere

Se flere

Latest news

Seneste nyt fra Watch Medier