MedWatch

Analytiker: Konkurrent i offensiven kan smide grus i maskineriet hos Coloplast

Coloplast-konkurrenten Convatec har meldt ud, at selskabet vil ofre bundlinjen for at investere i salgsfremmende initiativer. Det kan blive problematisk for Coloplast, der har en lignende strategi om at investere sig til salgsvækst, mener analytiker.

Foto: Scanpix/Sarah Christine Nørgaard

Det britiske medicoselskab Convatec vil give køb på en del af indtjeningen i år for i stedet at løfte toplinjen gennem investeringer i blandt andet salgsfremmende initiativer.

Sådan lød det, da selskabet torsdag præsenterede prognosen for hele 2018, og det er ikke helt nye toner i medicobranchen.

I november sidste år justerede Coloplast nemlig sine langsigtede mål, så øgede investeringer nu skal være med til løfte salgsvæksten de næste år, på trods af at det kommer til at koste på bundlinjen.

Planerne fra den britiske konkurrent, der har Novo Holdings i ejerkredsen, og som har forretning inden for Coloplast-områderne stomi, kontinens og sårpleje, kan besværliggøre Coloplasts strategi.

Det vurderer Søren Løntoft Hansen, der er aktieanalytiker hos Sydbank.

"Det spil bliver lidt spændende at følge de kommende år i relation til Coloplast. Om det i virkeligheden bare er prisen for at opretholde væksten, og de vækstrater man har haft igennem de senere år," siger han til Ritzau Finans.

"Det bliver interessant at se, om Coloplast reelt er i stand til at løfte den organiske vækst op på det ønskede niveau, eller om konkurrenternes investeringslyst måske kan føre til, at det bliver svært at løfte vækstraterne yderligere trods stigende investeringer," fortsætter han.

Sværere at få en bid af kagen

I årsregnskabet den 2. november sidste år oplyste Coloplast, at det vil fordoble sine investeringer i at øge forretningen til 2 pct. af omsætningen mod tidligere 1 pct. frem mod 2020.

Den økonomiske satsning skal sikre, at den danske medicokoncerns årlige organiske vækst lander i toppen af intervallet 7-9 pct., efter at selskabet i flere år har leveret en organisk vækst på omkring 7 pct. om året. Samtidig lover selskabet ikke længere en årlig fremgang i driftsindtjeningen, men det lover, at ebit-marginen ikke vil komme under 30 pct.

Hvis andre konkurrenter også følger efter og ligesom Convatec melder om øgede investeringer i salgsfremmende initiativer, kan det blive sværere for Coloplast at nå toppen af det langsigtede mål for den organiske vækst.

"Det stiller i hvert fald store krav til de investeringer, det laver, og de produkter, der lanceres. Hvis konkurrenterne også skalerer op, investerer i væksten og stepper op i forhold til salgsfremmende initiativer, så må det blive sværere at få en endnu større bid af kagen," siger Søren Løntoft Hansen.

Novo-ejet rival til Coloplast overgår forventningerne

Coloplast køber tysk selskab

Coloplasts problembarn har hele Grækenland for sig selv 

Coloplast-direktør: "Jeg kan jo ikke påvirke dollaren" 

Mere fra MedWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Ledige job

Se flere jobs

Se flere jobs

Latest news

Seneste nyt fra Watch Medier