MedWatch

Analytikere: Flere opkøb på Coloplasts radar

Efter Coloplast har overtaget franske SAS Lillial i et nyligt opkøb, forventer flere analytikere, at den danske medicoproducent vil komme til at lave flere opkøb i samme stil i 2018.

Foto: Coloplast/ PR

Allerede næste år kan der være mulighed for, at danske Coloplast igen er klar med et opkøb, og det kan meget vel være rettet mod endnu et home care-selskab i Europa.

Sådan lyder vurderingen fra Morten Larsen, der følger udviklingen i Coloplast som aktieanalytiker hos ABG Sundal Collier, efter at medicokoncernen mandag i sidste uge annoncerede købet af den franske distributør SAS Lilial.

"Jeg er ret sikker på, at vi ikke har set det sidste. Der kommer mere, men det er nok ikke på den helt korte bane, men jeg vil stadig bliver overrasket, hvis der ikke kommer mere i 2018," siger han til Ritzau Finans.

Også Søren Løntoft Hansen fra Sydbank vurderer, at der i fremtiden vil komme flere af den slags opkøb.

"Jeg tror som udgangspunkt, at de allerede har en håndfuld selskaber på radaren, og at de også havde det, da de lancerede den nye strategi i november," siger han.

Plads til flere opkøb

Morten Larsen fra ABG Sundal Collier vurderer, at Coloplast har mulighed for at betale op mod 1 mia. kr. for opkøb i alt og samtidig overholde de langsigtede målsætninger, som selskabet fremlagde i november i forbindelse med årsregnskabet.

Dermed er der stadig plads til at foretage yderligere opkøb efter SAS Lilial, som selskabet betalte 264 mio. kr. for. Med det nyeste opkøb ejer Coloplast home care-selskaber i både Frankrig, Tyskland, Storbritannien og USA, og et nyt tilkøb vil sandsynligvis være rettet mod Europa.

"Sydeuropa vil ikke være et dårligt bud i min bog. Man taler tit om EU5, og nu har de i Tyskland, Storbritannien og Frankrig, og så er der Italien og Spanien tilbage. Det ville ikke være urealistisk, at de har det i tankerne, siger Morten Larsen.

Coloplasts langsigtede målsætninger blev justeret i forbindelse med det seneste årsregnskab og giver nu plads til opkøb, der kan presse indtjeningen en smule. Medicoselskabet vil fremover investere op til 2 pct. af omsætningen per år mod tidligere 1 pct.

Det langsigtede mål for overskudsgraden, EBIT-marginen, lyder nu på et niveau på "mere end 30 pct." i faste valutakurser. Tidligere havde selskabet en ambition om at øge marginen med 0,5-1 procentpoint hvert år.

Medicokoncernen meddelte samtidig, at der kunne komme opkøb i forbindelse med den ændrede strategi.

Tættere på kunderne

I december sidste år gennemførte Coloplast opkøbet af Comfort Medical i USA, der leverer blandt andet stomiprodukter og katetre direkte til patienter.

Inden for de seneste år har medicokoncernen dermed fået to nye home care-selskaber ind i folden, på trods af at home care-selskaberne normalt har en lavere indtjeningsevne end det danske selskab.

Alligevel kan distributørerne bidrage med positivt til koncernen, der også i løbet af de seneste år har opbygget onlineplatformen Coloplast Care for at skabe en tættere dialog med kunderne.

"Det (home care, red.) giver adgang til brugerne. Det, der er specielt ved blandt andet Comfort Medical, er "direct to consumer-modellen", som egentligt baserer sig på at tiltrække brugere gennem annoncer og lægehenvisninger," siger Søren Løntoft Hansen og tilføjer:

"Det passer meget godt sammen med Coloplast Care, som digitalt binder Coloplast sammen med brugerne. Med sådanne opkøb får man også den fysiske kontakt."

Samtidig får Coloplast også gennem home care-selskaberne en plads ved bordet, når der skal forhandles om medicintilskud med de lokale myndigheder.

Konkurrenter er aktive

Flere af medicoselskabets konkurrenter som Convatec og Hollister har også indlemmet home care-selskaber i forretningen, og ifølge analytikerne er Coloplast dermed ikke det eneste selskab, der holder øje med interessante muligheder inden for det segment.

"Der er ingen tvivl om, at konkurrenterne har været mere aktive med at bevæge sig ind distributionsleddet," siger Morten Larsen.

Ifølge ABG Sundal Colliers analytiker har distributørerne, eller home care-selskaberne, en stor magt på det amerikanske marked, og opkøb af selskaberne inden for den gruppe i Europa kan være en måde at undgå udfordringer, hvis den samme trend så småt begynder at gøre sig gældende i regionen.

"Det kan måske være en måde at holde en langsigtet trend væk fra Coloplast. Ved at købe op i Europa kan de både få flere produkter ud til deres europæiske kunder, vækst, og samtidig kan det også være med til at holde nogle af de her distributører lidt nede," siger Morten Larsen.

Coloplast fremlagde den nye strategi i forbindelse med årsregnskabet for 2016/17 2. november i år.

Coloplast-direktør: Vi har god kapacitet til opkøb 

Coloplast overtager sin franske distributør i trecifret millionhandel

Formand: Coloplast har større frihed til at foretage opkøb 

Mere fra MedWatch

Forsøgsordning med risikodeling ender med vag konklusion

Lægemiddelstyrelsen har nu evalueret forsøgsordningen med risikodeling på lægemiddelområdet, men det sparsomme erfaringsgrundlag og påvirkningen fra covid-19 gør det svært at drage håndfaste konklusioner, lyder det fra Lægemiddelstyrelsen.

Europæisk laboratorienetværk skal sikre bedre data

Et nyt netværk af "referencelaboratorier" som led i EU's sygdomsforebyggelse skal bane vejen for bedre data. Der er stadig plads til forbedring, når der skal forberedes på fremtidige pandemier, siger Europa-Kommissionen til MedWatch.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Ledige job

Se flere jobs

Se flere jobs

Latest news

Seneste nyt fra Watch Medier