
Slagene fortsætter med at hagle ned over det amerikanske medicinalselskab Allergan og dets adm. direktør Brent Saunders, der nu ryger i samme kategori som "Pharma Bro" Martin Shkreli, der fik det lidet flatterende tilnavn som verdens mest forhadte mand.
Det skriver Endpoints News.
Ifølge mediet er ti af de største lobbyistgrupper inden for sundhedsbranchen i Washington, DC, gået sammen mod Allergan og selskabets "indianerfinte". Kort fortalt valgte Allergan i starten af september at overdrage patenterne på blockbuster-midlet til Restatis til den amerikanske indianerstamme Saint Regis Mohawk Tribe, der er underlagt juridisk immunitet. Den vi stammen bruge til at få stoppet en patentsag hos den administrative patentdomstol U.S. Patent Trial and Appeal Board.
De ti parter, som nu er gået sammen mod Allergan, tæller blandt andet American Hospital Association og America's Health Insurance Plan. De skyder i et brev til Kongressen med skarpt mod medicinalselskabets adm. direktør Brent Saunders, hvor de anklager ham for at sætte profit før patienter, og sætter ham dermed i bås med Martin Shkreli, der kom i vælten for at hæve prisen på det gamle lægemiddel Daraprim med 5000 pct.
"Handlingerne, taget af Allergan og St. Regis-stammen, for at sikre, at patienter og betalere ikke nyder godt af rettidig generisk konkurrence af Restasis, er et alarmerende nyt eksempel på de skridt, som producenter af originalprodukter vil tage, for at sætte profit over offentlighedens interesse," lyder det blandt andet i brevet.
Her nævner man også Daraprim og Mylans EpiPen og fremhæver, at Restasis har en årlig omsætning på mere end de to andre lægemidler tilsammen.
Allergan-topchef forsvarer "indianerfinte"
Senatorer beder retsudvalg om at undersøge "indianerfinte"
Indianerstamme tager skridt mod at få afvist Mylans patentsag
Kreativ patentoverdragelse kan være en trussel mod innovation
Mere fra MedWatch
Turbulente markeder får ikke Sonova til at udskyde storstilet platformlancering
Hørekoncernen Sonova nedjusterede tirsdag forventningerne til helåret som følge af den aktuelle uro på markederne verden over, men turbulensen får ikke selskabet til at udskyde planerne om inden længe at lancere en ny produktplatform. ”Det er vigtigt, at vi positionerer os stærk overfor konkurrenterne”.