MedWatch

Ny topchef vil rydde op i GSKs pipeline

Den nyudnævnte direktør for GlaxoSmithKline gør klar til at skrotte dele af selskabets pipeline for at fokusere den britiske medicinalgigant på spidskompetancerne.

Britiske GlaxoSmithKline skal have færre, men potentielt mere indbringende produktlanceringer.

Det er tanken bag topchef Emma Walmsley kommende plan for at rydde ud i selskabets pipeline, skriver Reuters, der erfarer, at Walmsley ved præsentationen af kvartalsregnskab 26. juli vil præsentere sin plan om at udlicensere eller helt opgive lægemidler, der falder uden for selskabets kerneforretning såsom behandling af hiv og respiratoriske sygdomme.

Trods stærke positioner inden for udvikling og salg af vacciner samt mere forbrugerrettede produkter, så genererer salget af receptpligtig medicin 70 pct. af selskabets overskud - dét på trods af, at selskabet i de seneste år ikke har lanceret et nyt produkt, der sælger for flere mia. dollars, skriver Reuters.

Derfor vil Emma Walmsley i højere grad fokusere selskabets ressourcer på de mest lovende produkter i støbeskeen ligesom opkøb af potentielle lægemidler i den tidlige fase kan komme på tale, skriver Reuters.

GSK har allerede meddelt, at det har sat sine forbrugerprodukter Horlicks og MaxiNutrion til salg.

GSK kigger på nye frasalg

GSK skyder 2017 i gang med solide vækstrater

GSK udpeger afløseren for den nye topchef

Fører den nye topchef GSK væk fra lægemidler? 

Mere fra MedWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Ledige job

Se flere jobs

Se flere jobs

Latest news

Seneste nyt fra Watch Medier