MedWatch

GSK kigger på nye frasalg

Den britiske life science-koncerns nye chef vil sælge flere af forretningsdivisioner fra, så selskabet kan fokusere mere på sine farmaktiviteter. Samtidig lukker man også planerne om et nyt produktionsfacilitet.

Foto: /ritzau/AP/Kirsty Wigglesworth

Da Emma Walmsley overtog posten som GlaxoSmithKlines (GSK) adm. direktør var det med løfter om, at den britiske life science-koncern skulle fokusere mere på farmadelen af forretningen. Og den ambition rykker hun nu videre med. For nu er virksomheden i gang med en strategisk gennemgang af divisionerne og overvejer salg af flere af sine forbrugerbrands samtidig med at man skærer i medarbejderstyrken.

Det skriver FiercePharma.

Horlicks og MaxiNutrion på bordet som salgsobjekter. Til sammen indbringer de 30 mio. britiske pund (cirka 251 mio. kr.) om året. Hvis salget går igennem, resulterer det i nedlægningen af 320 jobs.

Som ekstra salt i såret aflyser GlaxoSmithKline også bygningen af et stort biologisk produktionsfacilitet, som ville give 500 nye jobs. Det sker, fordi GSK vil sælge en af sine antibiotikadivisioner (virksomheden vil dog fortsat forske i ny antibiotika.)

Selskabet afviser, at ændringerne skyldes at man er nervøs for det britiske marked på grund af Brexit – og sagde derfor ved samme lejlighed at man ville investere 140 mio. britiske pund i nye jobs frem mod 2020 spredt på fem eksisterende produktionssites i England og Skotland.

 GSK skyder 2017 i gang med solide vækstrater

 GSK udpeger afløseren for den nye topchef

 Kvindelig topchef får 25 pct mindre i løn end forgængeren 

Mere fra MedWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Ledige job

Se flere jobs

Se flere jobs

Latest news

Seneste nyt fra Watch Medier