MedWatch

Big Pharma hopper på kunstig intelligens-bølgen

I jagten efter en mere effektiv lægemiddeludvikling, kaster de store medicinalselskaber sig i stigende grad over den kunstige intelligens for at få hjælp. En ny aftale fra GSK er seneste skud på skammen.

GlaxoSmithKline har for ganske nylig sat gang i en ny aftale omkring kunstig intelligens til en værdi af 43 mio. dollars (cirka 280 mio. kr.). Dermed bliver det britiske selskab det seneste selskab i en voksende bølge af farmagiganter, som vender blikket den kunstige intelligens i forsøget på at optimere resultaterne fra dets forsknings- og udviklingsprojekter.

Det skriver Reuters.

Amerikanske Merck, Johnson & Johnson og Novo Nordisks store rival Sanofi er blandt de andre medicinalselskaber, som også søger at høste værdi, fra de mange gevinster, som det hedder sig, at man kan få med kunstig intelligens.

Ideen er at bruge moderne supercomputere til at lære systemerne at forudsige, hvilke molekyler man kan tæmme og gøre til lægemidler, og hvilke af dem, der er uegnede. Excientia, GSK’s nye partner, mener, at de kan sørge for at lægemiddelkandidaterne gøres færdige til en fjerdedel af den traditionelle metodes tid og omkostninger.

Selvom markedet boomer er der dog ikke noget bevis for, at metoden virker – endnu er der ikke kommet et lægemiddel til verden baseret på brugen af kunstig intelligens-teknologi.

Men markedet er, som man kan se, håbefuldt.

Digitalt økosystem skal give Novo Nordisk kommercielle fordele

IBM skal udvikle kunstig intelligens til dansk sundhedsvæsen

Qualcomm-præsident: Tre trin mangler, før vi kan få en kunstig intelligens-revolution

Forsiden lige nu

2017 var et rekordår for kapitalrejsninger i Skandinavien

Skandinaviske life science-selskaber rejste ligeså mange penge i 2017 som i de tre foregående år tilsammen, viser en ny rapport fra svenske Industrifonden. Sverige førte ikke overraskende an, men der var også fremgang at spore i Danmark og Norge.

Relaterede

Seneste nyt

Ledige job

Se flere

Se flere

Latest news

Seneste nyt fra Watch Medier