
Ordsproget 'dårlig omtale er bedre end ingen omtale' har sjældent gang på jord i medicinalbranchen, og det er da heller ikke tilfældet for amerikanske Mylan.
Selskabet bløder ifølge FiercePharma i øjeblikket markedsandele for dets produkt EpiPen, efter at det i sommer kom ud i et veritabelt stormvejr. Her faldt det flere politikere og andre aktører for brystet, at selskabet havde hævet prisen på sit produkt EpiPen med mere end 400 pct. siden 2007.
Kritikken af den store stigning i prisen på EpiPen skyldes blandt andet, at produktet er livsvigtigt for amerikanere i alle aldre, som oplever en stærk allergisk reaktion kendt som anafylaktisk shock. EpiPen indeholder hormonet adrenalin – også kendt som epinefrin – som kan bruges som akut behandling mod sådan en reaktion.
Selskabet har, siden prisstigningerne først kom i søgelyset, lovet store rabatter på lægemidlet, som er en adrenalin-injektion til akut behandling af livstruende allergiske reaktioner. Herudover er man er gået med til at lancere en generisk version af produktet til halv pris. Men lige lidt hjælper det.
For ifølge det amerikanske medie har alternativer til EpiPen i februar alene taget 30 pct. af markedet. Recepter på EpiPen-alternativer skulle endvidere have firedoblet siden starten af 2017. Den udvikling bekræfter Wall Streets bange anelser, hvad angår Mylans omsætning fra EpiPen. I januar anslog Bernstein-analytiker Ronny Gal således, at EpiPen-salget ville falde til 300 mio. dollars i 2018, sammenlignet med de 1,1 mia. dollars, som produktet indbragte sidste år.
Mylan lægger en tredjedel til toplinjen
"Gratis" EpiPen-rival får en listepris på 31.500 kr
Apotekerkæde tilbyder EpiPen-erstatning til discountpris
Nu har Mylan lanceret generisk EpiPen