MedWatch

Novo-rival tøver i USA

Fordi godkendelsen af diabetesmidlet IGlarLixi bliver forsinket i USA, vælger Sanofi nu også at udsætte den amerikanske lancering af Adlyxin, som er en af komponenterne i IGlarLixi.

Foto: PR

Novo Nordisks store konkurrent, franske Sanofi, holder krudtet tørt og venter nogle måneder endnu med at lancere GLP-1-analogen Adlyxin på det amerikanske marked.

Markedsføringstilladelsen til diabetes 2-midlet, der er opfundet af danske Zealand Pharma, kom ellers i hus i slutningen af juli. Men godkendelsen af kombinationsproduktet, IGlarLixi, som bygger på Adlyxin samt Sanofis storsælgende insulin, Lantus, er blevet forsinket i tre måneder, og Sanofi ser gerne, at lanceringen sker parallelt.

"Vi havde forventet, at godkendelserne var kommet tæt på hinanden, men har nu et hul på tre måneder. Planen var at lancere dem sideløbende, og den plan er ikke nødvendigvis ændret," siger Stefan Oelrich, direktør for Sanofis diabetesforretning, til Ritzau Finans.

 Forsinkelse til Zealand Pharmas milliarddrøm

Tilbagemelding i november

Sanofi havde håbet på en godkendelse af Iglarlixi i august, men den amerikanske lægemiddelstyrelse, FDA, har bedt om ekstra information om pensystemet og har givet sig selv deadline i slutningen af november til at afgøre om diabetesmidlet kan godkendes.

Det vil blive markedsført under navnet Soliqua og er sammenlignet med Adlyxin det af de to produkter, Sanofi har størst forventninger til. Konkurrencemæssigt er det også uopdyrket land, da der ikke tidligere har været den type kombinationspræparater på markedet. Novo er dog også på vej med sit kombinationsprodukt, Xultophy, og venter ligeledes en tilbagemelding fra myndighederne i slutningen af november.

Novos største konkurrent

Hvordan konkurrencen kommer til at forme sig, er endnu for tidligt at sige, mener Stefan Oelrich.

"Det er spekulativt. Vi må vente at se, hvilken label FDA giver begge kombinationsprodukter. Vi forventer, at vores produkt får en label, der er bedre end Lantus målt på effekt, og det er der hidtil ingen produkter, der har fået," konstaterer Stefan Oelrich.

Når det kommer til enkeltproduktet, Adlyxin, så vil Sanofi stå over for Novos Victoza, der sidder på lige over halvdelen af det amerikanske marked for GLP-1-midler til behandling af type 2 diabetes. Derudover tæller markedet yderligere fire produkter, heriblandt Eli Lillys fremadstormende Trulicity, der tages en gang ugentligt mod Victozas og Adlyxins en-gang-dagligt.

I Europa, hvor Adlyxin markedsføres under navnet Lyxumia, har Sanofi hidtil haft det svært i konkurrencen. Det betyder dog ikke, at erfaringerne fra Europa er en god rettesnor for, hvordan midlet vil komme til at klare sig i USA, mener Stefan Oelrich.

Han peger på, at nye diabetesmidler i de senere år har haft svært ved at opnå tilskud i flere europæiske lande. Det gælder eksempelvis på et stort marked som det tyske, hvilket Novo også har måttet sande, da det har trukket sit nyeste langtidsvirkende insulin Tresiba af det tyske marked på grund af uenighed om prisen.

 Sanofis IGlarLixi øger blodsukkerkontrol

Prisen spiller ind

I USA giver netop prisspørgsmålet usikkerhed i forhold til, hvordan styrkeforholdet bliver mellem Novo og Sanofi. Novos Xultophy kombinerer Victoza med det langtidsvirkende insulin Tresiba, og der er tale om produkter, der hver især er højt prissat.

"Efter min vurdering er Xultophy et bedre middel end Iglarlixi, men det faktum at Lantus indgår i Iglarlixi, og at lægerne/diabetikerne i forvejen har stort kendskab til Lantus, kan give Iglarlixi en konkurrencemæssig fordel. Desuden vil prissætningen på Xultophy og Iglarlixi komme til at spille en stor konkurrencemæssig rolle," siger senioranalytiker i Sydbank Søren Løntoft Hansen til Ritzau Finans.

Han peger på, at Sanofi kan vælge at prissætte Soliqua, eller Iglarlixi, lavt og dermed forsøge at beskytte selskabets Lantus-forretning, der kan se frem til øget konkurrence på markedet for langtidsvirkende insulin, hvor amerikanske Eli Lilly og partneren Boehringer mod slutningen af året lancerer Lantus-efterligningen Basaglar.

"For Xultophy bliver Novo Nordisk derimod efter min vurdering nødt til at vælge en form for lineær prissætning, som afspejler prisen på henholdsvis Victoza og Tresiba, ellers risikerer selskabet, at diabetikerne migrerer fra eksempelvis Victoza over til Xultophy. Så vi kan havne i en situation, hvor prissætningen er markant højere på Xultophy i forhold til IGlarlixi," konstaterer Søren Løntoft Hansen.

Hvad prisen på Adlyxin og Soliqua (Iglarlixi) bliver på det amerikanske marked, er Sanofi fortsat ikke parat til at melde ud.

"Men du vil få det at vide inden årsskiftet," siger Stefan Oelrich.

Milliardsalg i sigte

Analytikere estimerer ifølge Bloomberg News, at Sanofi vil sælge Lyxumia og Adlyxin for 71,5 mio. euro, eller 532 mio. kr., i 2016 stigende til 262,9 mio. euro i 2019. Zealand Pharma modtager trinvist stigende tocifrede procenter af Sanofis salg.

Sanofis salg af kombinationsproduktet, Iglarlixi, vil ifølge analytikerne løbe op i 10,6 mio. euro i år stigende til 535,6 mio. euro i 2019. Her er Zealand berettiget til en fast lav tocifret procentdel af salget.

 Sanofi satser på diabetes sammen med Google

Mere fra MedWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MedWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Latest news

Seneste nyt fra Watch Medier