MedWatch

En af Novos fedmekonkurrenter flytter fokus

Amerikanske Arena Pharmaceuticals drosler ned på sit fedmefokus og intensiverer jagten på en større indtægtskilde.

Fedme, tyk, mave, vægt, vokse
Foto: Colourbox

Det kører ikke rigtigt for Arena Pharmaceuticals fedmemiddel Bleviq, og derfor vælger det amerikanske selskab nu at sætte flere kræfter ind på at udvikle lægemidler fra sin egen pipeline, der kan blive større indtægtskilder.

Det skriver FierceBiotech.

Fedmemidlet Belviq kom på markedet i USA i 2012 og konkurrerer blandt andet med Novo Nordisks Saxenda. Men salget af Belviq har aldrig rigtigt nået de højder, man håbede, og det nederlag erkender Arena nu ved at flytte fokus til sine andre lægemiddelkandidater i pipelinen.

Til at gøre det har Arena lanceret spinout-virksomheden Beacon Discovery, der kommer til at fungere som en selvstændig virksomhed, men hvor Arena hjælper med at finde partnere og sikrer sig forskellige rettigheder på eventuelle fremtidige lægemidler.

Beacon Discovery vil fokusere på at identificere og fremme molekyler rettet mod G-protein-koblede receptorer, og det skal altså gøres ved brug af den viden, der allerede er i Arenas pipeline. Det bliver medstifter af Arena Dominic Behan, der får titlen som direktør i Beacon, og han bliver i stedet bestyrelsesmedlem og konsulent for Arena.

Beacon får ingen økonomisk støtte fra Arena, der dog heller ikke har mange penge at gøre med. For nylig har selskabet nemlig fyret 100 medarbejdere, hvilket svarer til 73 pct. af arbejdsstyrken, for at spare penge.

Arena har dog ikke helt opgivet håbet om at få gang i sit fedmemiddel Belviq. I juli meddelte selskabet og den japanske samarbejdspartner Eisai, at FDA havde godkendt en NDA-ansøgning for lægemiddelkandidaten Belviq XR, der er en ny version af det oprindelige middel.

Novo-konkurrenter på vej med ny version af fedmeprodukt

Novos fede drøm har lange udsigter

Får Novo på sigt uventet fedmehjælp fra rivalen Sanofi?

Relaterede

Seneste nyt

Ledige job

Se flere

Se flere

Latest news

Seneste nyt fra Watch Medier