
Medicinalbranchen har i de seneste års tid været under et stigende pres på grund af priserne på medicin, både omkostningerne til nye, innovative behandlinger og de ældre produkter. Hos Eli Lilly oplever ledelsen, at presset er størst på produkterne af ældre dato.
Bloomberg skriver, at Eli Lilly for nylig udtalte sig om situationen under en investorkonference. Blandt andet så er de sidste tre års vækst for selskabets hurtigtvirkende insulin, Humalog, først og fremmest kommet igennem større markedsandele, en stigning på 9 pct, og ikke prisen, som er steget 1-2 pct. over en treårig periode.
Til gengæld er patienterne langt mere villige til at betale høje priser for de nye behandlinger. Blandt andet forventer Eli Lilly, at diabetesmidlet Jardiance skal være en af de helt store vækstskabere for selskabet i den kommende tid, specielt hvis de amerikanske lægemiddelmyndigheder siger god for, at Eli Lilly må tilføje effekt på hjerte-kar-sygdomme på indlægssedlen.
Lilly-direktør: GLP-1-segmentet vil vinde større indpas
Lilly-direktør: Hjerte-studie mangler stadig at skubbe til salget