MedWatch

FDA: For mange selskaber har den samme kræftstrategi

Successen med de nye immunterapier mod kræft har fået for mange selskaber til at forsøge at gentage andre virksomhedernes succes, og det er ikke optimalt for udviklingen af nye behandlinger, mener FDA.

Foto: Andrew Harnik/AP/POLFOTO/arkiv

De nye immunterapier fra blandt andet Bristol-Myers Squibb, amerikanske Merck og Roche har ført til stormskridt inden for behandlingen af kræft. Men den succes har også ført til uhensigtsmæssige følgevirkninger inden for branchen som et hele. Det mener Dr. Richard Pazdur, der leder de amerikanske lægemiddelmyndigheders (FDA) onkologiprodukt-kontor i hvert fald.

Til Reuters siger han, at for mange selskaber er begyndt at følge i fodsporene på de tre frontløbere på markedet, som har fået deres produkter godkendt til behandling. Mindst fem andre selskaber, herunder AstraZeneca og Regeneron, udvikler produkter i samme stil, og Pazdur siger, at de fleste af de andre midler derfor sandsynligvis vil blive henvist til niché-indikationer, mens BMS, Merck og Roche fortsat vil dominere.

Men flere topfolk inden for industrien afviser Pazdurs kritik. De mener, at videnskaben omkring kræftbehandling rykker hastigt frem, og med det også hvordan man bedst skal kombinere de forskellige midler til at skabe de mest effektive kombinationsterapier muligt. Mens analytikere siger, at de meget debatterede høje priser (150,000 dollars per år i USA) på immunterapierne potentielt vil ryge ned, når flere konkurrenter kommer på markedet med deres produkter.

Bristol-Myers Squibbs Opdivo og Yervoy og Mercks Keytruda er allerede godkendt til en håndfuld indikationer, mens Roches Tecentriq er godkendt til blærekræft.

 Immunterapi fra Roche effektiv mod blærekræft 

 BMS' kræftblockbuster udvider sit potentiale

 Merck scorer endnu et gennembrud til immunterapi  

Mere fra MedWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MedWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Latest news

Seneste nyt fra Watch Medier