MedWatch

NEXT får friske millioner til flere danske forsøg

NEXT-partnerskabet har fået tocifret millionbeløb af Innovationsfonden samt tilsagn om investeringer på 100 mio. kr. fra nye partnere, der blandt andet tæller biotekselskabet Symphogen. Pengene skal blandt andet bruges til at udvide de sygdomsområder, som Next har fokus på.

Foto: Colourbox

Innovationsfonden har postet flere penge i partnerskabet NEXT. Helt præcist 42,4 mio. kr. Det skriver Dagbladet Børsen mandag.

Samtidig har syv nye virksomheder meldt sig på banen og har givet tilsagn om at lægge en række kliniske forsøg i Danmark over de næste fire år. Ifølge Børsen har de nye partnervirksomheder, som blandt andet tæller AstraZeneca og Boehringer Ingelheim, givet tilsagn om investeringer på over 100 mio. kr. i kliniske forsøg. Også danske Symphogen er nu en del af NEXT-partnerskabet.

"Jeg bliver tit spurgt, hvorfor vi ikke kører kliniske forsøg i Danmark. Da vi startede i 2010, var det ikke så oplagt, men nu er der etableret en professionel fase 1-enhed indenfor onkologi på Rigshospitalet, så det er med i vores overvejelser," siger adm. direktør i Symphogen, Kirsten Drejer, til dagbladet.

NEXT-partnerskabet har indtil videre haft fokus på kræft og hudsygdomme, men de friske millioner skal bruges til at udvide de sygdomsområder, som man har fokus på, til også at omhandle lunge- og infektionssygdomme, fortæller Thomas Kongstad Petersen, direktør for farmaceutisk design og udvikling i Leo Pharma og formand for Next-partnerskabet, til Børsen.

Mere fra MedWatch

Analytikere ser købere til GN men tvivler på et salg

Med en lav værdiansættelse, en høj strukturel værdi og ingen dominerende aktionærer giver det god mening, hvis internationale kapitalfonde og industrielle spillere lige nu lurer på at købe høre- og lydkoncernen GN Store Nord, mener to analytikere, men om det reelt kommer til at ske, tvivler de dog på.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MedWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Latest news

Seneste nyt fra Watch Medier