
Astellas Pharmas dermatologi-forretning er nu endelig overgået til Leo Pharma. Det oplyser selskaberne natten til fredag. Opkøbet blev meldt ud i midten af november sidste år, og nu er købsprocessen bragt til ende.
Porteføljen kostede det danske selskab 675 mio. euro, svarende til 5,053 mia. kr.
”Jeg glæder mig rigtig meget over, at det her er faldet på plads. Og jeg glæder mig især over det, fordi det både styrker Leo Pharmas geografiske rækkevidde i forhold til nye patienter, men jeg glæder mig også over det, fordi vi får en meget stærkere position inden for nye behandlingsområder, særligt eksem og akne,” sagde Leo-topchef Gitte Aabo tilbage i november til MedWatch.
Ikke det sidste
Med opkøbet forventede Leo Pharma selv at øge sin årlige omsætning med mere end 20 pct., og medicinalselskabet påpegede dengang, at opkøbet styrker positionen på særligt markeder som det russiske og det kinesiske.
Købet betyder blandt andet, at Leo Pharma får de globale rettigheder til lægemidlet Protopic, med undtagelse af Japan, til behandling af eksem. Det er et middel, som for hele 2014 solgte for i alt 21,7 mia. japanske yen, hvilket med dagens kurs svarer til 1,23 mia. kr. Derudover får Leo Pharma også adgang til produkter inden for behandling af akne og andre hudsygdomme
Rygterne havde længe floreret om et større opkøb fra den danske medicinalkoncern, og de florerer fortsat, fordi selskabet er ikke færdig med at købe op.
”Det her er et vigtigt strategisk opkøb, som passer godt ind i vores vækststrategi, som vi kom med helt tilbage i 2009, men det er ikke det sidste,” sagde topchefen således efterfølgende.
Leo Pharma vil fortsætte med at købe op
Leo Pharma-topchef: Opkøb styrker vores geografiske rækkevidde
Løvens nye konge: Der er en grund til, at vi har mange penge