MedWatch

Novo øger lobbyindsats

Novo Nordisk øger lobbyindsatsen over for de amerikanske politikere i håbet om at få udbredt den sundhedsforsikringsmæssige dækning til selskabets kommende satsning.

Novo Nordisk er meget tæt på at lancere selskabets fedmemiddel Saxenda på det amerikanske marked. Og her står man med en ganske markant udfordring - det er ikke for alvor lykkedes nogen selskaber at slå ordentligt hul på markedet for fedmepræparater.

En del af løsningen kan være, at den sundhedsforsikringsmæssige dækning af svær overvægt og prædiabetes ændres. Blandt andet derfor øger selskabet nu ifølge Børsen sin lobbyindsats over for de amerikanske politikere.

“Vi vil gerne påvirke og forandre den måde, de amerikanske sundhedsordninger er skruet sammen på, så patienter rent faktisk får råd til at lade sig behandle for f.eks. overvægt og diabetes,” siger Jesper Høiland, direktør for Novo Nordisk i USA, til Børsen.

De to offentligt betalte sundhedsprogrammer Medicare og Medicaid ikke dækker således ikke fedme, men fra nye lobbyistkontorer i Washington vil Novo Nordisk gennem 20 medarbejdere nu sætte fart på påvirkningnen af kongressen og FDA. Jesper Høiland forudser dog, at det kan tage op til fem år, før selskabet kan se nogen konkrete resultater af den øgede indsats.

 Sådan faldt big pharmas amerikanske lobby-penge

 Så meget lobbyer danske medicinal- og medicofirmaer 

 Novos nye USA-chef får ublid start med nådesløs konkurrence

 Novo vil have førstepladsen i fedme

 Novos fedme-entré i USA et langt sejt træk

 Novos fedmemiddel langt fra blockbusterstatus

 Kronprinsen Kåre: Fokus på diabetes øges yderligere 

Mere fra MedWatch

Læs også

Relaterede

Trial banner

Seneste nyt

Ledige job

Se flere jobs

Se flere jobs

Latest news

Seneste nyt fra Watch Medier