MedWatch

Novo øger lobbyindsats

Novo Nordisk øger lobbyindsatsen over for de amerikanske politikere i håbet om at få udbredt den sundhedsforsikringsmæssige dækning til selskabets kommende satsning.

Jesper Høiland, SVP for International Operations i Novo Nordisk

Novo Nordisk er meget tæt på at lancere selskabets fedmemiddel Saxenda på det amerikanske marked. Og her står man med en ganske markant udfordring - det er ikke for alvor lykkedes nogen selskaber at slå ordentligt hul på markedet for fedmepræparater.

En del af løsningen kan være, at den sundhedsforsikringsmæssige dækning af svær overvægt og prædiabetes ændres. Blandt andet derfor øger selskabet nu ifølge Børsen sin lobbyindsats over for de amerikanske politikere.

“Vi vil gerne påvirke og forandre den måde, de amerikanske sundhedsordninger er skruet sammen på, så patienter rent faktisk får råd til at lade sig behandle for f.eks. overvægt og diabetes,” siger Jesper Høiland, direktør for Novo Nordisk i USA, til Børsen.

De to offentligt betalte sundhedsprogrammer Medicare og Medicaid ikke dækker således ikke fedme, men fra nye lobbyistkontorer i Washington vil Novo Nordisk gennem 20 medarbejdere nu sætte fart på påvirkningnen af kongressen og FDA. Jesper Høiland forudser dog, at det kan tage op til fem år, før selskabet kan se nogen konkrete resultater af den øgede indsats.

Sådan faldt big pharmas amerikanske lobby-penge

Så meget lobbyer danske medicinal- og medicofirmaer

Novos nye USA-chef får ublid start med nådesløs konkurrence

Novo vil have førstepladsen i fedme

Novos fedme-entré i USA et langt sejt træk

Novos fedmemiddel langt fra blockbusterstatus

Kronprinsen Kåre: Fokus på diabetes øges yderligere

Relaterede

Seneste nyt

Ledige job

Se flere

Se flere

Seneste nyt fra Watch Medier