Novo har vokseværk i Vietnam-aktiviteterne

Antallet af Novo Nordisk-ansatte i Vietnam er i hastig vækst i takt med, at også antallet af vietnamesere med diabetes stiger i en stejl kurve.
Foto: Eskestad Mik Jyllands-Posten
Foto: Eskestad Mik Jyllands-Posten
Af Ritzau Finans

Tingene går hurtigt i tigerøkonomien Vietnam. Og den hastigt voksende økonomi afspejles i en lige så hurtig ændring i livsstilen, som har medført en sand eksplosion i antallet af diabetestilfælde i landet. Det har givet anledning til et betydeligt vokseværk i Novo Nordisks vietnamesiske hovedsæde i Ho Chi Minh City.

"I 2010 fik vi vores egen repræsentant her i landet, og året efter fik vi den officielle licens til at etablere et kontor, som så blev åbnet i 2012. I 2010 var der to ansatte, og medarbejderstaben er siden steget til 70 ansatte," forklarer General Manager for Novo Nordisk Vietnam, Jay Thyagarajan, til Ritzau Finans.

Tæt på diabetikerne

Og nærheden til markedet er et springende punkt, for alene på grund af landets ca. 90 mio. store befolkning og den høje økonomiske vækstrate, er det nødvendigt at være tæt på patienterne og kunderne.

"Tidligere blev markedet dækket fra kontorerne i Kuala Lumpur og Singapore, men efter vi har etableret os her, har hele perspektivet ændret sig. Vi har fået bedre relationer til ”key opinion leaders”, vi interagerer lang tættere med dem, vi forstår patienternes behov langt bedre, når vi er til stede her, og vi har fået opbygget et godt samarbejdsforhold med sundhedsministeriet. Og så er vi kommet tættere på kunder, som vi ikke fokuserede så meget på førhen. Det er f.eks gravide kvinder med diabetes og børn med type 1 diabetes," siger Jay Thyagarajan.

Som i resten af verden, er konkurrencen også hård i Vietnam. De store internationale medicinalkoncerner er alle repræsenteret, og også kopiproducenterne prøver at få deres del af kagen.

"Det er et attraktivt marked, og mange fokuserer på Vietnam. Ud over Sanofi og Eli Lilly er der seks andre konkurrenter, som primært forhandler biosimilars (kopiprodukter, red.) produceret fra Indien eller Polen," oplyser Novo Nordisks landechef.

Hård konkurrence

Men i stedet for at ærgre sig over konkurrenternes tilstedeværelse, ser Novo Nordisk det som en håndsrækning i kampen mod det kraftigt stigende antal diabetikere.

"Konkurrencen er temmelig hård, men på sin vis er det godt, da det giver større fokus på diabetes, og dermed giver flere patienter mulighed for behandling," lyder det fra Jay Thyagarajan.

Novo Nordisk gik ind på det vietnamesiske marked i 1992, hvor den danske medicinalkoncern var blandt de første til at introducere human insulin på markedet. Siden har den stigende velfærd og højere købekraft fået Novo Nordisk til at introducere de nye insuliner.

"Vi har lanceret de moderne insuliner i 2010, som vi var blandt de første til at introducere. Det er først og fremmest til hospitalerne," forklarer Vietnam-chefen.

Vietnams totale offentlige sundhedsbudget er i størrelsesordenen 7,5 mia. dollar, men det samlede beløb som de velbjærgede vietnamesere bruger på behandling udenfor Vietnam - i Singapore, i Thailand og andre steder - er tæt på 2 mia. dollar. Det har fået sundhedsministeriet til at se på, hvordan disse penge kan fastholdes til behandling inden for landets grænser. Og med den hastigt voksende velstand, vurderes Vietnam at være nødt til at udbygge og forbedre sundhedssystemet for at holde takt med udviklingen.

 13 bugspytkirtler under udvikling 

 Novo-chef: De nye markeder vil fortsætte i højt gear 

 Novo-direktør drømmer om datterselskaber i 90 lande 

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også