Allergikoncerns vaccinesalg overrasker positivt

ALK Abello overrasker markederne i første halvår og ser ud til at vende det pressede vaccinemarked efter tre vanskelige kvartaler. Samtidig blev salget af allergiselskabets adrenalinpen fordoblet i første halvår.
Foto: ALK-Abelló / PR
Foto: ALK-Abelló / PR

(Opdateret kl. 09.04) Det danske allergiselskab ALK Abello overrasker analytikerne en anelse med regnskabet for første halvår. Ikke mindst på det pressede vaccinemarked ser det ud til, at koncernen har nået et lyspunkt.

"Selv om vaccinesalget i Europa fortsat er påvirket af ændringer i tilskudssystemer og vanskelige markedsvilkår, blev vaccinesalget stabiliseret i andet kvartal efter en negativ udvikling i de  forudgående tre kvartaler," skriver ALK Abello i regnskabet, der får aktien til at stige med 1,4 pct. ved fondsbørsens åbning kl. 9. 

Resultatet af primær drift (EBIT) blev et underskud på 40 mio. kr. mod ventet tab på 46 mio. kr. ifølge Ritzau Finans. Bundlinjen viste et minus på 30 mio. kr. mod ventet minus 31 mio. kr.

Fortsat under pres

Vaccinesalget landede på 452 mio. kr. i kvartalet, og omsætningen, der ud over allergivaccinerne også indeholder salget af ALK-Abellós adrenalinpen, Jext, blev 65 mio. kr. Til sammenligning havde analytikere ventet et vaccinesalg på 438 mio. kr. samt et salg af øvrige produkter på 56 mio. kr. Den samlede omsætning på 532 mio. kr. inklusive milepæle på 15 mio. kr. ligger 27 mio. kr. over analytikerforventningerne.

"Det vurderes, at vaccinesalget i en række europæiske lande fortsat vil være under pres som følge af vanskelige markedsvilkår, mens ALKs salg uden for Europa ventes at stige, inklusive den kinesiske vaccineforretning, afsætningen af vacciner til distributører på flere markeder og ikke mindst salget af allergenekstrakter og diagnostiske produkter i Nordamerika," skriver ALK Abello. 

Væksthåb i adrenalinpen

Salget af det nyere produkt Jext, der kun er lanceret i Europa, ser ud til at klare sig godt. Sidste år var første fulde år på markedet for Jext.

"Salget af adrenalinpennen, Jext, blev mere end fordoblet, og væksten tiltog i andet kvartal. Alle nøglemarkeder bidrog til væksten, selv om udviklingen var særlig positiv i Storbritannien. Jext vandt fortsat markedsandele på markedet for adrenalinpenne og vurderes nu at have en markedsandel på tæt på 15 pct. i Europa," skriver koncernen i regnskabet.

ALK fortsatte med at øge sine forretningsaktiviteter på oversøiske vækstmarkeder. Omsætningen uden for Europa, inklusive partnerindtægter og vaccinesalg på nye vækstmarkeder, steg med 9 pct. og svarer til næsten 20 pct. af koncernens omsætning, fremgår det. Salget uden for Europa, eksklusive partnerindtægter i Nordamerika og Japan, steg i andet kvartal med 20 pct. til DKK 87 mio. - blandt andet kunne også Kina bidrage med tocifrede vækstrater.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også