Den danske diabetesgigant Novo Nordisk har de seneste fem år forøget selskabets markedsværdi fra 44 mia. dollar til 91 mia. dollar, og den vækst placerer nu for første gang virksomheden blandt de 100 mest værdifulde selskaber i verden.
Det fremgår af PwC-rapporten 'The Global Top 100', der ser nærmere på de 100 største selskaber målt på markedsværdi.
Novo Nordisk indtager med de 91 mia. dollar en 66. plads på listen, der toppes af de amerikanske selskaber Apple (416 mia. dollar), Exxon Mobil (404 mia. dollar) og Google (263 mia. dollar). Tilbage i 2008 var det danske selskab end ikke blandt de 150 mest værdifulde.
Størst vækst
Der er således stadigvæk et stykke op til toppen for Novo Nordisk, der er det eneste danske islæt på listen, hvorpå der i øvrigt er en lang række medicinalselskaber repræsenteret.
Også inden for branchen har Novo et stykke vej op til de største, som det fremgår af listen nedenfor. I parentes ses væksten i mia. dollar fra 31. marts 2008 til 31. marts 2013.
Det skal desuden nævnes, at ingen af de øvrige medicinalselskaber har opnået en større procentuel vækst over de fem år end Novo Nordisk, mens selskabet med en vækst på 47 mia. dollar kun overgåes af Pfizer, Novartis og Merck i absolutte termer.
13. Johnson & Johnson - 228 mia. dollar (+44)
17. Pfizer - 207 mia. dollar (+65)
21. Roche - 201 mia. dollar (+36)
24. Novartis - 192 mia. dollar (+52)
35. Sanofi - 135 mia. dollar (+32)
38. Merck - 134 mia. dollar (+52)
45. GlaxoSmithKline - 115 mia. dollar (+0)
88. Amgen - 77 mia. dollar (+32)
93. Gilead Sciences - 75 mia. dollar (+27)
Hele rapporten kan læses her.
Mere fra MedWatch
Analytikere ser købere til GN men tvivler på et salg
Med en lav værdiansættelse, en høj strukturel værdi og ingen dominerende aktionærer giver det god mening, hvis internationale kapitalfonde og industrielle spillere lige nu lurer på at købe høre- og lydkoncernen GN Store Nord, mener to analytikere, men om det reelt kommer til at ske, tvivler de dog på.