MedWatch

Matas: Apotekerne må kæmpe på online-markedet

Hvis politikerne vælger at bevare apotekermonopolet, vil Matas undersøge mulighederne for at lave et online-apotek. Og der er mange kunder at negle fra apotekerne, er virksomheden overbevist om.

Foto: Thomas Fredberg

Danske apoteker må se i øjnene, at de snart skal pukle for at bevare deres markedsandele. Det er i hvert fald den fremtid, som Matas forventer vil indtræde inden for kort tid – og med en mulig hovedrolle til virksomheden selv.

For senest den 25. oktober i år skal de danske myndigheder gøre det muligt for kunder at købe deres receptpligtige medicin fra udlandet over nettet og – som det nye –  samtidig være tilskudsberettiget. Det fastslår et allerede vedtaget EU-direktiv,  Directive 2011/ 24/ EU .

”Hvis politikerne beslutter sig for, at monopolet bevares, vil vi kigge på bekendtgørelsen, der skal laves og se på, om Matas har mulighed for at gå ind her. Det, der er vigtigt, er, at man ikke laver en implementering, der gør det så besværligt for folk, at ingen vil benytte sig af det,” siger Henrik Engberg Johannsen, informations- og miljøchef i Matas.

Eksempelvis kan Matas vælge at åbne et online-apotek i Sverige eller Polen, hvor kunderne, baseret på en dansk recept, får leveret medicinen fra den udenlandske onlinebutik til en dansk Matas-forretning eller til egen dør.

Danskerne vil købe på nettet

Henrik Engberg Johannsen peger på en undersøgelse fra Forbrugerrådet fra november 2011, der viser, at 46 procent af køberne er interesseret i at købe medicinen via nettet. Samtidig viste undersøgelsen den gang, at 85 procent af danskerne er ikke klar over, at den receptpligtige medicin kan købes på apotekernes hjemmesider.

Dermed er der et betydeligt potentiale for at komme ind på det marked i Danmark, og online-apotekerne vil alt andet lige vinde markedsandele, konkluderer Matas.

”Uanset i hvilken grad man ender med at modernisere apotekersektoren i Danmark, så lægger direktivet op til nye regler, der vil åbne adgang for, at fx danske forbrugere vil kunne få offentligt tilskud til receptmedicin, som de køber i fysiske butikker eller via internettet i andre EU-lande. Dermed kommer de danske apoteker i konkurrence med apoteker i hele EU, og rigtig mange af apotekerne i EU ejes ikke af en farmaceut,” siger Henrik Engberg Johannsen.

Læs, hvordan Apotekerforeningen ser truslen om Matas som kommende online-konkurrent her:

 Apotekerforening afviser blankt trussel fra direktiv

Mindre kundetrafik

Apotekerne tjener de fleste af deres penge på handel med cremer, shampoo og andre håndkøbsprodukter, som ikke er receptpligtige. Den store kundetrafik, som receptmedicinsalget udgør, bliver mindre, hvis salget lægges online.

”Selvfølgelig vil den enkelte apoteker helst have folk ind i butikken. Men selvom det er rarere at sælge en tandpasta med, så ved vi godt, at sådan er verden ikke. E-handel er kommet for at blive,” har direktør i Apotekerforeningen Anders Kretzschmar tidligere sagt til Business.dk.

Og de danske apoteker er da også i fuld gang med at sikre sig et marked her. Udover selv at have etableret e-handler, medvirker de i et EU-finansieret pilotprojekt, der går ud på at undersøge mulighederne for at sende elektroniske recepter mellem Danmark og Sverige på betryggende vilkår.

Op til kunderne selv

Fidusen ved, at Matas træder ind på markedet med e-handel for recepter er også, at det vil skabe mere trafik i Matas-butikkerne.

Hvis en kunde kan nøjes med at bestille receptmedicin direkte hjem i postkassen, giver det så mening at bestille den hjem til Matas først for derefter at hente den?

”Det vil man lade være op til kunden. Hvis kunden insisterer på at få det tilsendt med posten direkte, vil man selvfølgelig forsøge at lave sådan en løsning. Det siger sig selv,” siger Henrik Engberg Johannsen.

De afgørende faldgruber

Et af de store spørgsmål er, hvor bekvemmeligt det bliver for kunder at købe receptpligtig medicin via et online-apotek. Inden d. 24. oktober skal myndighederne have fundet ud af, hvordan kravene i direktivet kan tilpasses og lægges ned over det danske system.

”Det er vigtigt, om man laver det på en administrativ måde, hvor der ikke er for mange udfordringer. Her tænker jeg blandt andet på tilskuddet,” siger Henrik Engberg Johannsen.

Når man i dag bestiller receptpligtig medicin til et dansk apotek, får man tilskuddet med det samme. I direktivet står der et krav om reimbursement, som betyder, at man vil få det offentlige tilskud tilbage på en eller anden måde.

”Det er interessant at se, om man kan lave et system, der gør, at man kan få tilskuddet med det samme, når man bestiller online. Og hvis ikke - så i hvert fald gøre det meget enkelt for borgeren at få sit tilskud efterfølgende. Det er en lavpraktisk, men også meget væsentlig ting,” siger han.

Transport tager tid

Derudover kan der være en barriere med, hvornår kunden får fingrene i den medicin, de bestiller.  

”I forhold til hastigheden skal vi huske, at en meget lille del af den medicin, der bliver udleveret i Danmark i dag, rent faktisk er til akut behov, så man kan godt løbende få sin medicin online. Jeg er ikke i tvivl om, at online salg af receptmedicin vil få øgede markedsandele.”

Tilgængelighed kan blive presset

Selvom Matas ser en mulighed i at handle med receptmedicin online, er ønsket stadig at bryde apotekermonopolet og gøre det muligt for koncernen at etablere fysiske apoteker. Henrik Engberg Johannsen mener, at der er en fare for, at online-markedet vil gå ud over de fysiske apoteker og antallet af dem.

”Vi er overbeviste om, at online er et godt supplement, men det må ikke blive på bekostning af færre fysiske apoteker. Hvis der for alvor kommer gang i receptmedicin online, så øges presset naturligvis på rentabiliteten ved at drive et fysisk apotek. Man kan gøre det mere rentabelt at drive fysiske apoteker, hvis man ved en ophævelse af monopolet i Danmark giver mulighed for at drive shop-i-shop-apoteker,” argumenterer han.

Dermed er direktivet ifølge Matas med til at skærpe behovet for at ophæve det danske apotekermonopol. Shop-i-shop-apoteker er afgrænsede områder med handel af receptmedicin i fysiske detailhandler som eksempelvis Matas eller supermarkeder. 

Læs Apotekerforeningens holdning til sagen her: Apotekerforening afviser blankt trussel fra direktiv

 Matas kan snige sig uden om monopol

 Matas bliver solgt billigere end analytikernes skøn 

 Ugebrev: Matas-rådgivere prøver at presse prisen 2 mia.

 Maj Invest klar til at investere i Matas 

 

Mere fra MedWatch

Her er de vigtigste nyheder fra MedWatch i uge 47

I denne uge kom der en endelig afklaring angående Kåre Schultz’ fremtid i det israelske medicinalselskab Teva, og så annoncerede Novo Nordisk også en udvidelse af faciliteterne i Bagsværd for 5,4 mia. kr. Gik du glip af noget?

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MedWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Latest news

Seneste nyt fra Watch Medier