MedWatch

Lilly vil have verdens bredeste diabetes-portefølje

Amerikanske Eli Lilly er pt. verdens fjerdestørste aktør på det globale diabetesmarked, men virksomheden har stor tiltro til sin pipeline og regner med inden længe at råde over markedets bredeste portefølje af diabetesprodukter.

Foto: Eli Lilly/PR

Det globale marked for diabetesprodukter er på næsten 230 mia. kroner, og amerikanske Eli Lilly er pt. den fjerdestørste aktør på markedet. Men inden længe regner man med at få en endnu større bid af kagen. Det afslører direktøren for selskabets diabetesafdeling i et interview med Reuters.

”Vi har så solid en pipeline, at vi forventer at have den bredeste portefølje i industrien,” siger diabetesdirektøren, Enrique Conterno, til nyhedskilden.

Lillys markedsandel er på 10,6 pct, og er primært båret af lægemidlerne Humalog og Humulin. Selskabet er kun overgået af Merck, Sanofi og danske Novo Nordisk på diabetesområdet. Men med adskillige nye produkter under klinisk udvikling, øjner Lilly en mulighed for at vinde en større andel.

Mulighed for overhaling

De amerikanske myndigheder er ved at tage stilling til en ansøgning for medicinen empagliflozin, som tilhører lægemiddelstypen SGLT2-hæmmere og er udviklet i samarbejde med Boehringer Ingelheim. Samtidig har man planer om, at ansøge om godkendelse af lægemiddelskandidaten dulaglutide som er en såkaldt GLP-1 analog.

Samtidig er man også ved at udvikle nye typer insulinprodukter, og samlet set giver det selskabet mulighed for at overhale konkurrenterne, forklarer Enrique Conterno og tilføjer, at en bredere portefølje også åbner flere muligheder for kombinationsbehandlinger – noget som man vil se meget mere til i behandlingen af sygdommen i fremtiden.

Læs hele artiklen fra Reuters her.

Mere fra MedWatch

Bavarian Nordic har fundet en amerikansk produktionspartner

Den amerikanske regering har allerede købt millioner af doser af Bavarian Nordics vaccine mod abekobber, og for at kunne honorere forventeligt mange flere ordrer fra den kant, har det det danske selskab fundet og allieret sig med en amerikansk produktionspartner, ligesom man er på udkig efter kontraktproducenter i resten af verden også.

GN vil søge om tilladelse til at sælge flagskib som otc-produkt

Dagen efter, at FDA, de amerikanske sundhedsmyndigheder, meldte sig klar med de endelige retningslinjer for salg af høreapparater i håndkøb, går GN Hearing nu i offensiven ved som det hidtil eneste danske selskab at ville søge om registrering af et af sine flagskibsprodukter - høreapparatet Jabra Enhance Plus som otc-produkt.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MedWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Latest news

Seneste nyt fra Watch Medier