Rebien: Mexico har stort vækstpotentiale

Ved et diabetesforum i Mexico City peger Novo Nordisks topchef Lars Rebien Sørensen på den række af markeder, hvor han ser den største vækst komme i de kommende 10 år.
Foto: Niels Hougaard / Jyllands-Posten
Foto: Niels Hougaard / Jyllands-Posten
Af Ritzau Finans

Novo Nordisk venter, at det mexicanske diabetes-marked kan vokse med 20-30 pct. over de kommende 10 år og dermed skabe et uhyre interessant marked for det danske medicinalselskab.

Det afslører Novos topchef, Lars Rebien Sørensen, i et interview med nyhedsbureauet Reuters ved et diabetesforum i Mexico City.

"Det er sådan nogle markeder, jeg forventer, skal opleve vækstrater i størrelsesordenen 20 til 30 pct.," siger Lars Rebien Sørensen til Reuters og nævner Tyrkiet, Nordafrika, Golfen samt Vietnam og Malaysia som eksempler på markeder, der netop nu er i eksplosiv vækst, mens topchefen ser de sydamerikanske lande og Mexico som potentielle vækstkanoner på lidt længere sigt.

Ifølge Reuters anslår IDF (International Diabetes Federation), at 10,6 mio. mexicanere mellem 20 og 79 år i øjeblikket har diabetes. Det svarer til godt 9 pct. af befolkningen, men tallet ventes at vokse til 16,4 mio. personer i 2030, hvilket giver et markant større marked for insulinprodukter.

Dertil kommer, at hele 73 pct. af den voksne befolkning i Mexico regnes som enten fede eller svært overvægtige.

 Novo-direktør drømmer om datterselskaber i 90 lande 

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også