MedWatch

Lundbeck: Nyt antidepressiv skal nok komme på markedet

"Vi vil blive vældigt overraskede, hvis der opstår problemer," siger Lundbecks administrerende direktør om firmaets næste potentielle storsællert.

Lundbecks selvtillid er stor, når det kommer til myndighedernes behandling af registreringsansøgningerne for selskabets næste antidepressiv Brintellix. Risikoen for, at myndighederne spænder ben for en lancering, vurderer ledelsen som lav.

"Vi vil blive vældigt overraskede, hvis der opstår problemer," siger administrerende direktør Ulf Wiinberg onsdag på en pressekonference.

Koncernfinansdirektør Anders Götzsche supplerer:

"Det at få en godkendelse i Europa, Canada og USA anser vi ikke som en hurdle. Der er ikke noget, vi kan se foran os, der skulle gøre, at vi ikke får en godkendelse. Der er mange gange, at miksede data kan gøre at man er i tvivl, men her er vi ret sikre."

Antidepressivet har en ny unik virkningsmekanisme, som Lundbeck vurderer er interessant for de patienter, der ikke responderer på de gængse antidepressiver af typen SSRI eller SNRI. Samtidig er bivirkningsprofilen ifølge Lundbeck fordelagtig. Blandt andet reducerer midlet ikke sexlysten i samme grad som de sædvanlige antidepressiver er kendt for.

Lanceres i de kommende år

Brintellix, der er udviklet i samarbejde med Takeda, ventes lanceret i slutningen af 2013 eller i 2014.

Salgspotentialet vil blandt andet afhænge af, om Lundbeck formår at vise, at Brintellix forbedrer patienternes kognition og evne til at koncentrere sig og fokusere. Det har prækliniske studier og et studie i ældre patienter vist.

"Vi også et par andre studier (i andre patientgrupper, red.), som vi får resultater på i år, og det er klart, at falder de også positivt ud, så går Brintellix fra at være et almindeligt antidepressiv til at kunne noget, de øvrige ikke kan. Men vi skal først have resultater, og så skal vi diskutere med myndighederne, hvordan det kan komme med i indlægssedlen," forklarer Ulf Wiinberg.

Spår blockbusterstatus

Han spår et topsalg på omkring 5 mia. kr., eller 1 mia. dollar, hvis de kognitive forbedringer ikke bliver en del af indlægssedlen. Salget vil kunne nå det dobbelte, hvis studierne falder godt ud.

"Men jeg har været så længe i industrien nu, og det eneste, der er sikkert, er, at hver gang man forsøger at give præcise salgsestimater, inden man kender indlægssedlen og er kommet på markedet, så tager man altid fejl. Enten sælger man meget mere eller meget mindre," siger Ulf Wiinberg.

Han siger desuden, at eventuelt kognitionsdata næppe kommer med i den første label for Brintellix. Det skyldes, at registreringsansøgningerne ikke indeholder de nødvendige data. Derfor bliver det en diskussion, der må tages med myndighederne senere.

Mere fra MedWatch

Permanent forhøjet forskningsfradrag begejstrer – men ikke uden forbehold

Det vækker begejstring hos branche- og erhvervsorganisationer, at et flertal i Folketinget fredag blev enige om en aftale, der blandt andet betyder, at fradraget for forskning og udvikling permanent forhøjes til 130 pct. Fradraget kræver imidlertid, at aftaleparterne kan finde finansieringen engang til efteråret, og uvisheden giver anledning til bekymring.

Læs også

Seneste nyt

Ledige job

Se flere jobs

Se flere jobs

Latest news

Seneste nyt fra Watch Medier