MedWatch

Immudex: Mere kapital skal sætte max fart på udvikling

Direktør Henrik Pedersen fra Immudex går efter at rejse millioner til fremskyndelse af diagnostisk produkt mod skovflåt-bid. Samtidig vil han spinde et andet produkt ud i nyt selskab – efter råd fra potentielle investorer.

Foto: Colourbox

Samtidig med at biotekselskabet Immudex ruller stadig flere produkter ud på markedet, indleder direktør Henrik Pedersen nu en jagt på kapital. Kapitalen er rettet mod både et eksisterende produkt og et helt nyt udviklingsprojekt.

Det mest ambitiøse af de igangværende udviklingsprojekter er produktet til diagnosticering af sygdommen Neuroborreliose, der skyldes en infektion af borrelia som følge af et skovflåt-bid.

Et milliardmarked venter forude, hvis selskabet kan fortrænge konkurrenterne med et produkt, der er mere præcis i diagnosticeringen af en eventuel sygdom end eksisterende produkter. Det mener firmaet at være i stand til.

Tæring efter næring

Ifølge Henrik Pedersen har firmaet det overordnede princip at ”sætte tæring efter næring”. Det vil sige, at hastigheden af udviklingsprojekterne, de diagnostiske produkter CMV og Borrelia, afpasses, således at Immudex bliver profitabel på basis af de eksisterende produkter, inden de investerede penge i firmaet slipper op. Dermed er firmaet uafhængig af yderligere kapitalrejsning for at komme i mål med det nye produkt.

”Profitabilitet på de eksisterende produkter er nu lige om hjørnet, måske blot seks måneder fremme? Samtidig bliver Borrelia-produktet stadigt mere lovende,” siger han og tilføjer, at Borrelia-markedet er steget voldsomt de senere år og nu er på små fire milliarder kroner i EU og USA tilsammen.

Ingen dårlige nyheder

”Fordi vi stadig ikke er rendt ind i uventede problemer med udviklingen af Borrelia-testen, og fordi antallet af diagnostiske tests er steget voldsomt de seneste år, har vi i Immudex bestemt os for at rejse lidt flere penge i nærmeste fremtid. For at skubbe Borrelia produktet hurtigere på markedet.”

Af samme grund tilførte de eksisterende investorer i oktober 2012 yderligere kapital i firmaet, påpeger han.

”5-20 mio. kr. yderligere ville bringe produktet endnu hurtigere og mere effektivt på markedet,” siger han.

Går I efter de 5-20 millioner nu?

”Da det amerikanske marked er blevet endnu mere attraktivt, og da det i sidste ende er Borrelia-produktet, der – som det ser ud nu - kommer til at repræsentere langt den største værdi i firmaet, vil det være rart at få Borrelia testen på markedet bare et halvt år tidligere. Rejser vi ikke de penge, betyder det bare, at vi fortsætter planen uændret. Det behøver ikke være 20 mio. kr., men har vi 20 mio. kr., kan vi køre produktet ud på markedet med maksimal hastighed ."

Hvor vil i rejse penge – i aktionærkredsen eller eksternt?

”Jeg tror, vi vil gøre det eksternt.”

Har i kastet snøren ud?

”Vi er begyndt at snakke med potentielle investorer, men det tager nok nogen tid. I disse tider går der hurtigt et halvt år eller mere, inden tingene er på plads. Omvendt vil vi jo gerne have det til at ske hurtigt, netop for at komme hurtigt til marked.”

Hvad er tidsplanen for jeres produkt til diagnosticering af Neuroborreliose? 

”Især i USA er der voldsom hype omkring - og dermed meget politik i - Borrelia-tests. Bl.a. har Obama flere gange været ude og kommentere omkring de issues, der er med eksisterende tests for Borrelia-infektion,” siger Henrik Pedersen og tilføjer, at sygdommen i USA kaldes ”Lyme disease”.  Og antallet af tests stiger kraftigt på grund af den øgede opmærksomhed i befolkningen, og fordi der er sket en stigning i antallet af tilfælde.

"Derfor forventer vi, at det måske ikke bliver nok at indsende en 510(K) ansøgning for at få Borrelia-testen på markedet i USA – måske vil FDA kræve en PMA ansøgning i stedet for. Denne kræver flere kliniske forsøg, og FDA er tre gange så længe om at behandle en PMA som en 510(K).

Slipper vi med en 510(K), kan produktet være på markedet slut 2013/start 2014. Kræver det en PMA bliver det tidligst i efteråret 2014.”

En 510(K) godkendelse svarer stort set til det europæiske CE-mærke, hvor produktet reelt blot sammenlignes med eksisterende produkter. PMA kræver flere og mere omfattende kliniske studier.

Søger i godkendelse i Europa også?

”Ja, det gør vi, men det primære fokus er USA, fordi det repræsenterer cirka ¾ af det totale marked i USA/Europa.”

Muligt spin-out

Henrik Pedersen oplyste i januar 2012 til MedWatch, at firmaet overvejede at rejse i størrelsesordenen 25-125 mio. kr. i foråret 2012. Kapitaltilførslen ville i givet fald være øremærket helt nye udviklingsprojekter. Dette er, som det fremgår af regnskabet, ikke sket.

Måtte i opgive at rejse 25-125 mio. kr. i 2012? 

”Disse penge var til udvikling af et nyt produkt, endnu større end Borrelia. Det er muligt, at disse penge rejses i forbindelse med et spin-out fra Immudex. Så det er bestemt stadig planen at rejse 50 mio. kr. eller mere, blot bliver det muligvis i forbindelse med etablering af et nyt firma.

Vi satte gang i denne kapitalrejsning i 2012, men det gik op for os i processen, at blandt de skandinaviske fonde er en del meget fokuserede på start up / ”early stage” selskaber, og så er der en del, der er fokuserede på selskaber i den anden ende af skalaen, som allerede har en række store produkter på markedet.

Investorer vil typisk være meget interesserede i det nye produkt, der rejses penge til. Derfor fik vi at vide, at det  ville være meget mere attraktivt for investorerne at investere i et spin-out med fokus på udvikling af det nye produkt. Så det har vi tænkt os at forsøge, om end vi ikke behøver at gøre det på den måde, hvis nogle hellere vil skyde penge i Immudex."

Hvornår vil i søge at rejse penge til et spin-out – i år?

”Det kunne vi godt tænke os.”

I kan ikke fortælle, hvad det handler om?

”Nej, det venter vi med, men det er et diagnostisk produkt, der på mange måder ligner Borrelia-produktet, men repræsenterer et endnu større marked.”

 Biotek-chef: Investorer dikterer strategi 

 Biotek-prisvinder når ny milestone 

 ”Jeg mangler jo stadig at køre et firma i mål”

 

Prøv MedWatch gratis og uforpligtende i 40 dage, og modtag samtidig vores gratis nyhedsbrev to gange dagligt.    

 

 

Mere fra MedWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MedWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Latest news

Seneste nyt fra Watch Medier