Dansk aktør går efter nikotin-niche
Danske Alkalon vil via et generisk nikotintyggegummi og lokale partnerskaber opnå 10 pct. af verdensmarkedet på lang sigt.
Ifølge Børsen er tyggegummiet ved at blive lanceret i seks europæiske lande og flere følger efter i 2013 på et globalt marked, der i detailpriser er 11,5 mia. kroner værd. I første omgang er målet 200 mio. kroner i omsætning inden for tre år.
Johnson & Johnson og Novartis sidder på det globale marked med hhv. Nicorette og Nicotinell, men begge selskaber kører også en global strategi, hvor den danske virksomhed vil vinde fodfæste på markedet gennem lokale partnerskaber.
Salg af selskabet
"Der har aldrig været nogen, der har investeret i et konkurrerende produkt, fordi markedet ikke var stort nok til, at det kunne betale sig. Det kan det for os, fordi vi samler efterspørgslen internationalt," siger stifter, medejer og direktør i Alkalon, Bo Tandrup, til Børsen.
Firmaet har også indgået aftaler med nogle af verdens største generiske lægemiddelproducenter om salg og distribution, så den globale salgsstrategi kan efterfølges.
I Skandinavien er det danske Orifarm, der skal stå for salg og distribution.
I samme ombæring fortæller Ulla Brockenhuus-Schack, managing partner i Seed Capital, der ejer knap 45 pct. af Alkalon, at man går efter et salg af virksomheden inden for to år.
Underskud i fond efter fejlslagent forsøg og nul exits i 2011
Relaterede artikler:
Optræk til tyggegummi-krig
For abonnenter