Eli Lilly-chef ser svære vilkår for konkurrenter

Tre aktører sidder tungt på markedet for insulin, og interessen for at få del i den værdifulde patientgruppe stiger. Men det bliver vanskeligt for andre selskaber at få fodfæste på markedet, mener Eli Lillys topchef.
Foto: Eli lilly/PR
Foto: Eli lilly/PR
Af Ritzau Finans (redigeret af Leonora Beck)

Det bliver ikke nemt for andre medicinalselskaber at udfordre insulinmarkedets tre store spillere: Novo Nordisk, Sanofi og Eli Lilly. Enkelte forsøger, men de tre store investerer tungt på forsknings- og udviklingsområdet og har et historisk forspring, påpeger Eli Lillys topchef for diabetesområdet, Enrique Conterno.

"Der er flere selskaber nu, der investerer i forskning i insulin, så der er klart en intention fra andre selskaber om at entrere insulinmarkedet. Men det vil blive udfordrende, for de nye at konkurrere," siger han til Ritzau Finans.

Naturlig interesse

Specifikt på insulinområdet, gør Merck en forskningsindsats. Desuden har Bristol-Myers Squibb og partneren Astrazeneca købt de injektionsbaserede diabetes 2-midler Byetta og Bydureon og har måske kig på mere.

"Min fornemmelse er, at de kan kigge på insulin som det næste sted, de vil forsøge at komme ind i inden for diabetes," siger Enrique Conterno, der ser den store interesse som helt naturlig.

"Jeg tror, at det, vi ser, er en erkendelse af, at der er væsentlige muligheder. Det er drevet af umødte behov på markedet. Folk spørger, hvordan ser du konkurrencen. Jeg kan lide konkurrencen, det gør os alle bedre," siger Enrique Conterno.

En lavere markedsvækst

Mens markedsvæksten for diabetesmedicin har været relativt konstant igennem lang tid, så har væksten på insulinmarkedet de sidste par år ligget en anelse lavere, end de tre store insulinproducenter, Novo Nordisk, Eli Lilly og Sanofi, tidligere har været vant til. Det mener Novos amerikanske konkurrent, Eli Lilly, der dog aner lys forude.

"Jeg tror, at når vi nærmer os 2014 og 2015, så er væksten vendt tilbage. Der bruges i stigende grad DPP-4, og SGLT-2 (nye diabetespiller, red) er på vej til at blive lanceret, det vil alt sammen udsætte det lidt. Ikke meget, for insulinmarkedet vokser stadig solidt, men ikke så hurtigt, som det måske gjorde for to-tre år siden," siger Enrique Conterno.

Han vurderer, at væksten på diabetesmarkedet ligger omkring 2 pct.point lavere end de historiske rater. Overordnet er diabetesbehandling dog en særdeles lovende markedssegment.

"Vi ser generelt meget robust vækst på diabetesmarkedet, da flere og flere udvikler og får en diagnose på diabetes. Den vækst er imidlertid forskellig alt efter, om det er tabletter, GLP-1 eller insulin. Og jeg tror, at nogen af den vækst vi har set i DPP-4-markedet (tabletter, red) og i mindre grad i GLP-1 segmentet (Victoza, red) har dæmpet væksten i insulinmarkedet," siger Enrique Conterno.

 Status på kampen mod diabetes 

 Tresiba endelig godkendt i Japan 

 Sydbank: Tresiba bliver vigtig brik i spillet om Japan 

 Fedmemidler kan få det svært i Europa 

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også