MedWatch

Lundbeck-direktør: Fokus væk fra de praktiserende læger

Lundbeck nedlægger 600 job, fordi selskabet vil satse på specialisterne frem for de praktiserende læger for fremtiden, siger Ulf Wiinberg. Det er de nye beslutningstagere.

Foto: Lundbeck/PR - Lundbecks administrerende direktør Ulf Wiinberg

Når medicinalkoncernen Lundbeck restrukturerer den europæiske organisation, er det for at sætte mere fokus på specialister og centrale beslutningstagere, mens den lidt mere gammeldags marketing over for de praktiserende læger skæres til.

Det oplyser Lundbecks administrerende direktør Ulf Wiinberg til Ritzau Finans.

"Vi ser to trender i Europa. Generelt flytter man beslutningen om, hvilke lægemidler der skal benyttes, fra den praktiserende læge til en beslutning som tages i forskellige markeds-adgangskomiteer. Det andet vi ser, er finanskrisen, som har stået på i fire år. Vi ser ingen direkte afslutning på den, og det gør, at mange af de beslutninger, som man tidligere kunne forudse om pris og produkter i et givet land det ændrer sig," siger Ulf Wiinberg og fortsætter:

"Når man kobler det sammen, kan vi se, at vi har behov for at opbygge en ny model for Europa som er tilpasset for at tilgodese de nye beslutningstagere - som er specialister - og forskellige administrationer, som bestemmer, hvilke lægemidler der skal købes. Der skal vi være effektive og ikke for omkostningstunge, og derfor skal vi have mere fleksibilitet i organisationen."

For finanskrisens vedkommende rammer det beslutningerne som tages i især de sydeuropæiske lande, selv om det også forekommer i Nordeuropa, oplyser topchefen. Han peger samtidig på, at kravene for at komme på markedet med nye og forbedrede versioner af de allerede kendte medikamenter, kræver større arbejde i forhold til de pågældende centrale beslutningstagere.

"Når vi kommer med ny innovation, kræves en mere omfattende dokumentation end hidtil, for at vi kan opnå refusion (tilskud, red.). Og det tager også længere tid, for de (sundhedsmyndighederne) har ganske enkelt ingen penge. Det er vi nødt til at tilpasse os til, og det er det, vi gør," lyder det fra Ulf Wiinberg.

Lundbeck-chefen peger på, at så godt som alle koncernens nye medikamenter er specialprodukter.

"Og vi fastholder vores tilgang til specialisterne, og vi fortsætter med at opbygge vores struktur for at få markedsadgang. Men vi ser på hvor mange ansatte vi har behov for i forhold til marketing over for de praktiserende læger," lyder det.

Mere fra MedWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MedWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Latest news

Seneste nyt fra Watch Medier