Ifølge tal fra industrien har medicinalvirksomheder skåret kraftig i antallet af salgsrepræsentanter med omkring 30 pct. fra et niveau på 105.000 for fem år siden. Sideløbende med et faldende antal salgsrepræsentanter har også en anden klassisk del af den farmaceutiske markedsføring oplevet tilbagegang - medicinske vareprøver.
Lægemiddelproducenternes udgifter til de prøver, som firmarepræsentanterne efterlader i lægens kontor, er faldet med 25 pct. siden 2007, udtaler det globale analysefirma Cegedim Strategic Data, som har overvåget et skiftende felt på 2300 amerikanske læger som grundlag for deres branchemæssig skøn. I 2007 brugte lægemiddelproducenter næsten 8,4 mia. dollar på medicinske vareprøver. Ifølge det nyeste data, faldt dette tal til 6,3 mia. dollar i 2011.
Læs hele artiklen fra American Medical News her
Mere fra MedWatch
Evaxion sikrer sig mulighed for at rejse 100 mio dollar
Biotekselskabet Evaxion Biotech, der arbejder med udviklingen af vacciner og immunterapi baseret på kunstig intelligens, har sikret sig muligheden for at rejse 100 mio. dollar til finansieringen af selskabets drift i tider med uro på de finansielle markeder. Rettidig omhu, lyder det fra den adm. direktør.