Lars Rebien: Krig på kopi-produkter er den største trussel
Den største trussel for medicinalkoncernen, Novo Nordisk er en situation, hvor de største globale konkurrenter kaster deres primære fokus på kopiprodukter.
Det påpeger koncernchef Lars Rebien Sørensen i et interview med Berlingske Business Søndag. Han siger til avisen:
”Der kan komme en situation, hvor vores konkurrenter ikke lykkes med noget af det, de laver forskningsmæssigt og dermed går hen og bliver mere og mere generiske. Det vil øge den udfordring, vi får med at få prissat og markedsført nye innovative produkter som Degludec og DegludecPlus.”
De to produkter er nye diabetesprodukter, insulinanaloger, på vej fra Novo Nordisk.
Ifølge avisen kan den situation allerede blive til virkelighed, når storkonkurrenten Sanofis gigant-sællert, Lantus, går af patent i 2014.
Trods bekymringen for en forestående krig med kopi-producenter er det dog en optimistisk direktør, der strutter af selvtillid, som Berlingske har interviewet. Lars Rebien siger således også:
”Der er grund til at sætte kanonen ind efter et rigtigt langskud og sige, at det kan blive rigtigt stort. Vi kan blive verdens mest værdifulde lægemiddelselskab.”