Novo Nordisks it-selskab fik vækst langt over markedet i 2011
Det Novo Nordisk-ejede It-selskabet NNIT havde fremgang i 2011. Kundegrundlaget blev såvel konsolideret som udvidet og koncernen er nu tættere på det strategiske mål om en fifty/fifty balance mellem omsætningen fra Novo Nordisk-koncernen og fra eksterne kunder.
"Vi er meget tilfredse med resultatet i 2011. Igen i år har vi haft en vækst langt over markedsgennemsnittet, samtidig med at vi har fortaget betydelige investeringer, som vil bidrage til NNIT's vækst og leverancekvalitet i årene fremover," siger administrerende direktør Per Kogut.
Andelen af omsætning fra kunder uden for Novo Nordisk steg til 39 pct. svarende til en vækst på 20 pct. i forhold til året før. Og den eksterne andel ventes at vokse yderligere i år, hvilket bringer et eventuelt helt eller delvist frasalg tættere på.
NNIT's omsætning voksede med 9 pct. til 1,8 mia. kr. i 2011 eller 7 pct. point mere end markedsvæksten.
"En af årsagerne til fremgangen er NNIT's indsats inden for global sourcing med flere timer leveret fra Kina, Filippinerne og Tjekkiet. I løbet af året er andelen af medarbejdere i de tre lande steget fra 16 pct. til 20 pct. af det samlede antal medarbejdere i NNIT – samtidig med, at der også er ansat flere i Danmark," lyder det fra selskabet.
Resultatet af primær drift før skat blev 194 mio. kr.
NNIT's primære fokus er på life science/farmaceutisk industri hvor NNIT har indgående kendskab til branchens særligt høje krav til kvalitet, processer og dokumentation. Derudover satser NNIT på finanssektoren, offentlige virksomheder og større private virksomheder.