Industrivagthund går ind i sag om Novo Nordisks sponsorat af patientforening

Novo Nordisk Danmark har fået indtil midten af april til at aflevere oplysninger om sagen til ENLI. (Opdateret)
Foto: Tidsvilde Stine/Ritzau Scanpix
Foto: Tidsvilde Stine/Ritzau Scanpix

(Opdateret kl. 14.39 med en kommentar fra Novo Nordisks danske datterselskab.)

Sagen om Novo Nordisks sponsorat af patientforeningen Adipositasforeningen er ikke nødvendigvis forbi. 

Etisk Nævn for Lægemiddelindustrien (ENLI) har taget sagen op og igangsat en høring af Novo Nordisk Danmark om forløbet.

Det oplyser ENLI’s sekretariatschef Rikke Bækgaard Thomassen til MedWatch. 

”På baggrund af mediedækningen af et samarbejde mellem Novo Nordisk Denmark og Adipositasforeningen har vi valgt at starte en høringsproces op for at undersøge rammerne for samarbejdet og aftalen bag,” skriver Rikke Bækgaard Thomassen til MedWatch. 

Sagen udspringer af en historie i det undersøgende medie Frihedsbrevet. Mediet kunne beskrive, at det ikke fremgik af en video om fedme på apotekernes hjemmeside, at producenten af videoen, Adipositasforeningen, er støttet økonomisk af Novo Nordisk, der markedsfører lægemidlerne Saxenda og Wegovy mod fedme.

Medicinalselskabet havde i 2021 og 2022 givet i alt 750.000 kr. til foreningens arbejde om at skabe opmærksomhed omkring netop fedme. Videoen er efter Frihedsbrevets henvendelse blevet fjernet fra apotekernes hjemmeside. 

Markus Hochmuth, der er Senior Director i Novo Nordisk Danmark, skriver følgende til MedWatch:

”Novo Nordisks danske datterselskab har i går modtaget en henvendelse fra ENLI med en række spørgsmål til samarbejdet med Adipositasforeningen. Det hilser vi velkomment og ser frem til at besvare deres spørgsmål.”

Novo Nordisk Danmark har fået til midten april til at fremkomme med oplysninger om sagen til ENLI. Derefter vil ENLI vurdere Novo Nordisks svar i løbet af 10 hverdage. 

Derfra kan ENLI enten lukke sagen uden sanktion eller igangsætte en supplerende høring. ENLI har kompetence til at idømme tilsluttede lægemiddelvirksomheder af nævnet, som overtræder regler underlagt ENLI’s kompetence, en række sanktioner. Dette kan være bøder på op til 300.000 kr., påtaler, og offentlig reprimander til virksomhederne. 

Delt ansvar

Novo Nordisks presseansvarlige Lars Otto-Andersen-Lange har til MedWatch i sidste uge forklaret følgende om Novo Nordisks ansvar i sagen:

”Novo Nordisk har et ansvar for, hvad støttemidlerne går til. Det er et partnerskab mellem to uafhængige parter, men hvor ansvaret for, at man lever op til reglerne, er delt. Generelt kigger vi altid på, hvordan vi kan sikre endnu mere transparens omkring sponsorater som disse.”

Han skrev derudover, at Novo Nordisk allerede har været fuldt transparente i sagen, da Novo Nordisk selv har offentliggjort alle partnerskaber.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også