MedWatch

Nye og ældre nøgleprodukter giver Lundbeck stærkt kvartalsresultat

Lundbeck kommer ud af det netop overståede andet kvartal med en markant vækst på både top og bund. (Opdateret)

Foto: Thomas Borberg/Politiken/Ritzau Scanpix

Lundbeck har haft godt drev i salget af nøgleprodukterne, og med det i baghånden valgte medicinalselskabet i sidste uge at opjustere forventningerne.

Derfor var spændingen også udløst inden morgenens regnskab, men ikke desto mindre er der lidt flere nuancer at finde i medicinalselskabets kvartalstal.

Lundbecks hovedtal indikerer nemlig en virksomhed i vækst. Medicinalselskabet har i kvartalet omsat for 4475 mio. kr. mod 3960 i andet kvartal i 2021. Det sender samlet set 505 mio. kr. på bundlinjen mod 378 mio. kr. i samme kvartal sidste år.

Begge nøgletal slår analytikernes forventninger, som havde regnet med henholdsvis 4298 mio. kr. på toppen og 491 mio. kr. på bunden.

Dykker vi lidt dybere ned i Lundbecks nøgleprodukter, finder vi også positive nyheder her.

Salget af depressionsmidlet Brintellix/Trintellix vokser med 17 pct. i lokal valuta til 1061 mio. kr. i kvartalet, mens også skizofrenimidlet Rexulti oplever en salgsvækst på 19 pct. i lokal valuta til 940 mio. kr.

Omsætningen af Abilify Maintena vokser med 11 pct. i lokal valuta til 716 mio. kr. Fælles for alle de ældre nøgleprodukter er, at de slår analytikerkorpsets forventninger markant.

Men manges øjne er ligeledes rettet mod Lundbecks nye væksthåb – migrænemidlet Vyepti. Salget af midlet, der er godkendt på ’omkring’ 40 markeder ifølge Lundbeck, har omsat for 220 mio. kr. i årets andet kvartal. Analytikerne havde forventet en omsætning på 212 mio. kr.

Samlet set omsætter nøgleprodukterne for 2937 mio. kr mod ventet 2804 mio. kr. blandt analytikerkorpset.

”Jeg er meget tilfreds med vores performance og med vores økonomiske resultater i årets første seks måneder. Vores strategiske brands leverer solid vækst og fortsætter med at klare sig godt på tværs af alle markeder,” siger Deborah Dunsire, adm. direktør i Lundbeck i en forberedt kommentar til regnskabet.

Den adm. direktør uddyber, at Lundbeck planlægger at lancere Vyepti på en række nye markeder i 2022.

Lundbeck fastholder sin nyligt opjusterede guidance for 2022. Dermed sigtes der fortsat efter en omsætning på 17,2-17,7 mia. kr. og et driftsresultat før renter og skat (EBIT) på 2,4-2,7 mia. kr.

Mere fra MedWatch

Lundbeckfonden ser mulighed for børsnotering af Ferrosan om fem år

Hvis væksten fortsætter for Ferrosan Medical Devices kan medicoselskabet være klar til en børsnotering inden for en femårig tidshorisont, vurderer Arne Due-Hansen, chef for strategiske investeringer i Lundbeckfonden. Fonden har netop annonceret købet af medicoselskabet sammen med ATP og Kirk Kapital.

Læs også

Seneste nyt

MedWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Latest news

Seneste nyt fra Watch Medier