MedWatch

Analyse: Medicinalindustrien har gjort Danmark 40 mia. kr. rigere på 10 år

Medicinalindustrien har i de seneste årtier været en af de vigtigste vækstmotorer i dansk økonomi, og branchen bidrager fem gange mere til velstandsskabelsen i Danmark, end antallet af medarbejdere tilsiger, viser en ny analyse fra Dansk Industri.

Medicinalindustrien bidrager fem gange mere til velstandsskabelsen i Danmark, end antallet af medarbejdere i branchen tilsiger, viser DI's analyse. Arkivfoto. | Foto: Christian Charisius/AP/Ritzau Scanpix

”Det er intet mindre end imponerende”.

Dansk Industris (DI) cheføkonom Allan Sørensen lægger ikke fingrene imellem, når han beskriver udviklingen i den danske medicinalindustri, der ifølge en ny analyse fra DI over de seneste 10 år har gjort Danmark 40 mia. kr. rigere takket være en produktivitsvækst, der er spurtet fra resten af dansk erhvervsliv.

Ifølge DI’s analyse ville dansk velstand – hvis medicinalindustriens produktivitet var vokset i samme tempo som i den øvrige industri – i dag have været knap 40 mia. kr. lavere, end tilfældet er.

”Medicinalindustrien har en produktivitetsvækst på lidt over syv pct. om året. Det er markant højere, end hvad vi finder i resten af industrien, der ligger på 2,2 pct. om året i gennemsnit over de seneste 10 år. Medicinalindustriens er mindst tre gange så høj. Det er jo det, der bidrager enormt meget til vores velstandsudvikling,” siger Allan Sørensen.

Han henviser til, at DI’s analyse viser, at medicinalindustrien bidrager fem gange mere til velstandsskabelsen, end antallet af medarbejdere i branchen tilsiger.

”Der er ikke nogen tvivl om, at medicinalindustrien – og hele life science-området – er en højproduktiv branche, der genererer høj velstandsskabelse og producerer produkter, som har ekstremt stor betydning for eksporten,” siger Allan Sørensen.

Højproduktive medarbejdere

Således kommer mere end hver tiende danske eksportkrone i dag fra salg af medicin, og selvom medicinalindustrien kun står bag lidt over 1 pct. af beskæftigelsen på det private arbejdsmarked, så kommer næsten 6 pct. af den samlede private værditilvækst fra branchen.

”Vi kan se, at en klart stigende andel af vores eksport kommer fra medicin og sundhedsprodukter, og hvis vi kigger fremad i tiden, så er det også der, hvor der vil være en stor efterspørgsel,” siger Allan Sørensen og tilføjer:

”Der bliver flere og flere ældre i verden, der er flere og flere med livsstilssygdomme, og der bliver øget fokus på sundhed, hvilket corona måske også accelereret. Så det er en branche, der i forvejen genererer store eksportindtægter og velstand, men som også fremadrettet har produkter, der bliver efterspurgt i hele verden.”

Åbner nye markeder

Samtidig formår medicinalbranchen at sparke døren ind til markeder, hvor resten af dansk erhvervsliv har det sværere eller er helt fraværende, viser DI ’s analyse.

”Vi kan se, at medicin er et af de produkter, som vi har succes med at komme ud med på allerflest markeder. Det er altså med til at tage os ud på markeder, vi måske traditionelt har sværere ved at sælge danske produkter på. Efterspørgslen efter medicin finder vi verden rundt og det gør, at vi har eksport til mange fjerne markeder, som måske ikke fylder så meget i den øvrige traditionelle vareeksport,” siger Allan Sørensen.

Så det er en sektor, der bringer eksporten ud til en bred vifte af lande, men omvendt er det vel en ret smal gruppe af virksomheder, der er de store drivere bag eksporten med Novo Nordisk i spidsen?

”Det er jo, som du siger, nogle store virksomheder, som trækker en rigtig stor del af eksporten og værdiskabelsen. Men det er jo også det, vi kan se; Medicinalvirksomhederne er traditionelt større virksomheder, de bruger højtuddannet arbejdskraft, og de har en større international snitflade, fordi de eksporterer mere og i højere grad er på udenlandsk ejerskab – så det er store produktive internationale virksomheder,” siger Allan Sørensen.

At de seneste årtiers eksportsucces for dansk life science er præget af relativt få store virksomheder, gør dog ikke succeshistorien mindre robust, mener Allan Sørensen.

”Det synes jeg faktisk ikke. Det vidner selvfølgelig om, at det vil kunne ses, hvis nogle få virksomheder taber markedsandele i et globalt spil, og derfor er det også vigtigt, at vi værner om vores medicinalindustri og sørger for, at de er med fremme og har de bedste løsninger på sundhedsudfordringerne. For taber de markedsandele, er det jo virksomheder med en stor eksport, så det vil jo selvfølgelig kunne mærkes,” siger Allan Sørensen.

Hvad med de næste 10 år – kan væksten kan fortsætte?

”Når vi kigger på de sidste 10 år, så har det jo været intet mindre end imponerende. Det kommer vi ikke uden om. Det er en dansk styrkeposition, og det håber og tror jeg, at vi holder fast i og kan blive ved med at udbygge,” siger Allan Sørensen og tilføjer:

”Det er selvfølgelig ikke noget, der kommer af sig selv, og det kræver jo højtuddannet arbejdskraft og specialister fra udlandet og forskning i nye lægemidler. Det er jo det, der er afgørende for, at vi kan blive ved med at holde fast i det her vækstlokomotiv.”

Mere fra MedWatch

Her er de vigtigste nyheder fra MedWatch i uge 21

Et udbrud af abekopper giver travlhed hos Bavarian Nordic, der har opjusteret forventningerne til året efter stort salg. Og så har to markante danskere forladt deres stillinger hos Pfizer og Ascendis. Gik du glip af noget?

Analytikere ser købere til GN men tvivler på et salg

Med en lav værdiansættelse, en høj strukturel værdi og ingen dominerende aktionærer giver det god mening, hvis internationale kapitalfonde og industrielle spillere lige nu lurer på at købe høre- og lydkoncernen GN Store Nord, mener to analytikere, men om det reelt kommer til at ske, tvivler de dog på.

Læs også

Seneste nyt

MedWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Latest news

Seneste nyt fra Watch Medier