Novos finansdirektør venter tiltagende vækst i USA i år

Novo Nordisk regner med at kunne skrue lidt op for væksten i USA, hvor selskabet atter er begyndt at vokse efter et 2019 ramt af prispres og stagnation.
Novos samlede salg på det amerikanske marked steg 3 pct. i lokal valuta til 57,8 mia. kr. sidste år, og det bliver bedre i år.
Vi venter, at se en vækst i år, der bliver højere end sidste år i vores amerikanske forretning," fastslår koncernfinansdirektør Karsten Munk Knudsen.
Mere præcis bliver han dog ikke.
Insulinforretningen i USA er fortsat præget af prispres og stærk konkurrence, men forretningen udgør en mindre og mindre del af den samlede forretning, så effekten tager også af.
Samtidig er Novo opmuntret over den tocifrede salgsvækst på 27 pct. i 2020 for diabetesprodukterne i GLP-1-klassen, det vil sige blandt andet diabetespillen Rybelsus og den ugentlige GLP-1-analog Ozempic.
I forhold til Novos langsigtede mål for sin amerikanske forretning om at konvertere omkring 70 pct. af salget til produkter lanceret fra 2015, herunder Ozempic og Rybelsus, så var Novo på 48 pct. ved udgangen af 2020
"Så jeg vil sige, at konverteringen følger planen," siger Karsten Munk Knudsen.
Fruergaard: Strategien er uændret efter Krogsgaards afgang
Novo Nordisk regner med salgsvækst på 5-9 pct. i 2021
Sydbank: Novo Nordisk overrasker positivt med prognosen for 2021
Relaterede artikler:
Novo Nordisk regner med salgsvækst på 5-9 pct. i 2021
For abonnenter