MedWatch

Finanshus: Lundbecks nye migrænemiddel er til nichebrug

Analytiker hos finanshuset Jeffries forventer, at Lundbecks migrænemiddel Vyepti, der fik FDAs godkendelse fredag, årligt vil kunne sælge for 600 mio. dollars.

Foto: Mik Eskestad/Jyllands-Posten/Ritzau Scanpix

Lundbecks nye middel til forebyggelse af migræne, Vyepti, rammer et konkurrencepræget marked og vil formentlig blive brugt i en niche af markedet, mener Jefferies.

Det fremgår af en kommentar søndag fra børshuset, efter at Lundbeck natten til lørdag kunne fortælle, at den amerikanske lægemiddelstyrelse, FDA, har godkendt Vyepti til forebyggelse af migræne hos voksne.

Jefferies hæfter sig ved, at Vyepti tages intravenøst, mens tre konkurrerende midler fra Amgen, Eli Lilly og Teva Pharmaceuticals, alle blot skal injiceres under huden.

"Værende det fjerde anti-CGRP-middel på markedet kan vise sig udfordrende, især som følge af den mindre bekvemme administration sammenlignet med konkurrenterne, og med orale anti-CGRP-midler i horisonten, som vil kunne intensivere konkurrencen," skriver Jefferies i et notat.

Børshuset havde i øvrigt ventet godkendelsen og estimerer et topsalg for Vyepti på 600 mio. dollar.

I forhold til de konkurrencemæssige udsigterne har Lundbeck tidligere selv fremhævet, at effekten af Vyepti er stærk, og at virkningen sætter hurtigere ind end for de konkurrerende produkter.

Presset hviler på Peter Anastasiou for at gøre nyt Lundbeck-middel til en succes

FDA godkender Lundbecks migrænemiddel

Relaterede

Seneste nyt

Ledige job

Se flere

Se flere

Latest news

Seneste nyt fra Watch Medier