MedWatch

Johnson & Johnsons juridiske udfordringer tynger

Johnson & Johnson står foran mere end 100.000 søgsmål på det amerikanske marked, der kan udløse krav om store erstatninger.

Foto: Brendan Mcdermid/Reuters/Ritzau Scanpix

Den amerikanske medicinalkoncern Johnson & Johnson, der lige nu står foran mere end 100.000 søgsmål for sin produktsikkerhed og sine markedstaktikker, har valgt en aggressiv strategi til at bekæmpe sine mange retssager.

Det skriver avisen Wall Street Journal.

Johnson & Johnson har været i vælten for forbrugerskader i forbindelse med brug af en række af selskabets produkter, herunder sit babypudder, som angiveligt har ført til livmoderkræft. Dertil anklages koncernen for at have anvendt marketingstrategier, der har medvirket til opioidepidemien, hvor flere er blevet afhængige af smertestillende midler.

Koncernen har valgt at trække retssagerne i langdrag frem for at få dem afviklet hurtigt, forklarer advokater fra begge sider.

"Selskabets naturlige refleks er at kæmpe og udskyde - at trække det så langt ud, som de kan," siger Andy Birchfield, der er anklager i et søgsmål i forbindelse med selskabets babypudder, til avisen.

Det ventes, at en del af de erstatninger, som Johnson & Johnson er blevet idømt, vil blive reduceret eller underkendt ved eventuelle ankesager.

Det gælder blandt andet erstatningen på 8 mia. dollar - over 54 mia. kr. - som selskabet i sidste uge blev idømt for bivirkninger ved midlet Risperdal.

I sidste ende indikerer de tabte retssager dog, at selskabet står til at betale betydelige summer i erstatning. Opioidsagen alene kan koste mellem 5 til 10 mia. dollar, vurderer analytikere fra Wells Fargo ifølge Wall Street Journal.

Selv hævder Johnson & Johnson, at videnskaben har bevist, at det er sikkert at bruge selskabets produkter.

Relaterede

Seneste nyt

Ledige job

Se flere

Se flere

Latest news

Seneste nyt fra Watch Medier